14 september 2017

En drömlägenhet

Allmänt

När jag har ångest brukar jag gå in på hemnet eller pinterest och drömma mig bort. Är helt besatt av att kolla på lägenheter och hus. Finns så otroligt mycket fint och inspirerande. Är inne på hemnet VARJE dag flera gånger om dagen. Vill så gärna göra om i min lya men har inte orken riktigt. Sen kostar det ju en del. Har länge funderat på att flytta till Göteborg. Gillar sen staden. Är bara 1.5 timme härifrån. Finns mer jobb där, mer liv, man kan va anonym, mer caféer, affärer är öppna varje dag mm. Man kan gå ut och sätta sig på ett café utan att bli igenkänd. Man kan göra nåt och slippa att hela stan vet om det dagen efter. MEN. Det är sjukt dyrt med lägenhet och jag får inte låna pengar. Det känns helt kört! 😦 Känns som jag är fast här. Hittade iaf en lägenhet på Linné i Göteborg som verkligen va superfin 😍 Älskar den!!! Skulle så gärna vilja bo där. 
 
 
Malin

Superfin lägenhet! Häftigt med tegelväggen. Det känns ganska hopplöst här i Stockholm också. En liten etta kostar 3,5 miljon i innerstan och 15% i handpenning känns omöjligt att spara ihop på mindre än 8-10 år. Var ska man bo under tiden? Många av oss hyr i andra hand och betalar då mer än halva lönen varje månad i hyra. Det hade varit billigare att ha ett lån då men det får man inte utan de där 15%... ond cirkel man inte kan ta sig ur som ung vuxen i storstäderna idag.

Svar: Ja den va supernice ;) Mmm det är helt hopplöst! Galna priser. Önskar jag kunde bo i en lägenhet med andra. Som ett litet kollektiv typ. Billigare så :)
Ida

Frugan E

Det där hade nog inte jag heller sagt nej till.. :O Men det är nog rätt omöjligt dyrt som sagt... Trist att det ser ut som det gör på bostadsmarknaden.

Svar: Ja supertrist. Känns omöjligt ju :(
Ida

Nathalie

Ljuvlig!!!! Jag är också inne och kollar bostäder hela tiden 😜 Mycket för inspiration för det är så jäkla snyggt hemma hos många. Stor skillnad mot oordningen här hemma 😂

Svar: Hahaha, ja väldigt stor skillnad från min lya oxå ;) Men så kul att drömma sig bort!
Ida

Netti Starby

Åh vilken dröm lägenhet och så himla fint! :-D Kramis

Svar: Ja verkligen :) Kram
Ida

Bella

Gud vilken snygg lägenhet! Och I feel you, finns mycket som jag skulle vilja göra om i min lägenhet. Eller sett till helheten tycker jag om den, men jag skulle så gärna vilja ha det mer organiserat med hyllor, lådor och sådant. För tillfället så står min kaffemaskin på golvet haha, men men. Prioriterar annat för pengarna just nu, så inredningen får vänta;-)

Svar: Ja man får ju prioritera. Jag ska försöka fixa till min för en billig peng. Typ måla väggarna.
Ida

Anonym

Det är sjukt så priserna gått upp på 7 år bara! Köpte min lya för 900 000 2010, min granne som hade en identiskt sålde förra veckan för 2,1 miljoner i gbg. Asså en etta?! På 41 kvm?! Va i helvete liksom

Svar: Ja det är galet! Måste vända snart för ingen har ju råd att bo så. Allra minst ungdomar som behöver ettor. Men då sitter du på en guldgruva om du säljer ;)
Ida

Anonym

Inte för att det är lätt att få en hyresrätt heller men ställ dig i kö i Göteborg. Här i Stockholm finns det hyreslägenheter som kommer ut där man inte behöver så mycket kötid typ korttidskontrakt och så. Har bott i hyresrätt hela livet och det är fan oslagbart att när kylen går sönder så kommer någon och fixar det utan att jag behöver engegera mig mer än ringa hyresvärden och inte kostar det något heller. Men som sagt, inte är det lätt att få det heller, dock mer ekonomiskt hanterbart än att hosta upp flera miljoner för en lägenhet långt ute i förorten.

Svar: Absolut skönt med hyresrätt på sitt sätt. Men jag har inte råd med hyra över 2700/mån vilket är omöjligt att få i Gbg... Lever ju på sjukersättning :(
Ida

Matilda Berlin

Men guuu vad fin!! Snacka om dröm!! <3

Svar: Jaaa jag vill ha!!!!!
Ida

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Älskar att spendera tid på hemmet!! :)

Svar: Ja det är min hobby haha :)
Ida

Anonym

Ställ dig i kö är mitt tips. Även om du får vänta flera år så har du inget att förlora. Har följt din blogg i flera år och du verkar alltid mått dåligt där du bor nu.

Svar: Är nog inte min stads fel att jag mår dåligt. Mått dåligt på andra orter också men vore kul med en nystart och ny miljö :) Står i kö i Skövde. Grejen är ju att jag inte har råd med en hyra över 3000/mån... Helst 2.500.
Ida

Amanda Jona [FOTOGRAF]

Alltså åh, ja tack till den lägenheten! Är också så himla sugen på att köpa en egen lägenhet vilket inte blir bättre av att jag jobbar med att fotografera lägenheter hela dagarna, haha ;) Dock så sjuka priser, var på visning av en tvåa på 39 kvadrat som slutade på nästan 3,5 miljoner! Och det var ändå en bit utanför Stockholm :(

Svar: Åh, jag skulle få ännu mer cravings efter lägenhet om jag jobbade med att fota dem :) Men är som sagt svindyrt så känns hopplöst. Jag är ju sjukpensionär så har kass inkomst (klassas som fattigdom) så får inte låna. Så trist! Sjuka priser!
Ida

Erica

Vilken lägenhet, wow!! :D Hade ju inte tackat nej till att bo där. Brukar också kolla Hemnet ibland, tycker det är kul att kika runt på vad som finns och drömma lite haha.

Svar: Det är så kul och finns så himla många fina lägenheter och hus. Synd bara att det ska va så dyrt...
Ida

Anonym

Den där har jag också vart inne och kikat på. Bor i Mölndal men vill verkligen flytta till något annat än denna lägenhet jag bor i nu. Helt sjuka priser är det. Har varit på massa visningar på både hus, stugor, fina lägenheter och sämre lägenheter i sämre områden, men det verkar inte finnas några gränser på folk när de budar på. Även riktigt risiga bostäder springer iväg hur mycket som helst 😔

Svar: Ja det är fan helt hopplöst!! Galna priser.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress