13 september 2017

Det svarta guldet

Allmänt

Gokväll! 
 
Nu lyckades jag inte motstå det längre. Tuggummina ligger i lådan och ropar på mig! Tog ett och njuter verkligen nu. Sjukt hur beroende man kan bli! Känner mig så ofräsch i munnen utan tuggummi. Jaja, nog om mina laster, vad har DU för last?. 
 
 
Va och plockade björnbär (det svarta guldet) förut. Min systers vän har erbjudit alla som vill att komma och plocka björnbär i deras trädgård så jag tog med en liten burk och cyklade dit. Så gott med björnbär 😊 Har dock aldrig bakat något med det men hittade ett recept jag är såå sugen på att testa. Björnbär och choklad ska tydligen vara en hit tillsammans. Har ni testat den kombon? Kolla in receptet 😋 

Ingredienser:

en bakform om 15 cm x 25 cm

  • 120 g smör
  • 1 dl socker
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 ½ dl kakao
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk bakpulver
  • en nypa salt, om du använder osaltat smör
  • 1 ¾ dl vetemjöl
  • 4 dl björnbär, hos mig färska
  • en liten burk dulce de leche, cirka 2½ dl
Smält smör med socker, mörk sirap och kakao. Låt svalna en stund. Rör i ägg, vaniljsocker och till sist mjöl. Rör  lätt i björnbär så att de går inte sönder. Häll halva smeten i bakformen beklädd med bakpapper. Fördela dulche de leche och sedan täck med resten av browniesmeten. Baka brownie i 175ºC varmluftsugn cirka 20-25 minuter. Testa med en träpinne om brownie är lagom torr inuti.
Anonym

Nej choklad och björnbär passar enligt lycka inte ihop. Skär sig på nått sätt...men björnbärspaj kanske ihop med hallon är super bra 😀

Svar: Ja jag är fundersam till kombon choklad o björnbär. Äter nog upp dom som dom är 😃
Ida

Mia

Jag älskar Saltlakrits, min stora last :)
Kram Mia

Svar: Mmm det är såå gott!!!
Ida

Matilda Berlin

Men guu vad gott! Älskar björnbär - älskar choklad. Låter som att det inte kan bli direkt fel. MUMS!! <3

Svar: Det vore kul att testa den kombinationen då jag aldrig gjort det :)
Ida

lilliskutt.blogg.se

Lidls cola zero! Och ja, det ska helst vara Lidls egna för den är sååå mycket godare än Coca Cola eller Pepsi max. Och lakrits, äter lakrits varje dag, får akta mig lite till och med så jag inte får magknip av all lakrits. Men det är ju så gott!

Svar: Lakrits är gott men då ska det vara saltlakrits :)
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress