Jag gillar verkligen inte helger. Inte nu när jag inte har någon sysselsättning iaf. Dagarna blir så långa och alla affärer är stängda (förutom på lördag förmiddag). Finns inget att göra och har man som jag ingen att umgås med så blir det väääldigt långtråkigt... Jag trivs inte med min tillvaro och funderar ofta på om jag skulle flytta någonstans men det hjälper inte så länge jag inte har någon sysselsättning. För vad ska jag göra ensam i en ny stad? Behöver hamna i ett sammanhang. Känna tillhörighet och mening. Det behöver alla för att må bra. Det är svårt att börja leva igen efter 18 år isolerad. Det är svårt att bygga upp sitt liv från noll när man är 32 år och ensam. Ännu svårare om man som jag har sjukersättning och är utmattad. För ja, både min förra psykolog och min kiropraktor säger att jag har utmattningssyndrom. Inget man bara drabbas av genom att arbeta för mycket. Att vara sjuk och må dåligt och vantrivas med livet är enormt påfrestande och skapar en enorm stress. Jag lever med en konstant inre stress hela tiden. Jag vill så mycket men har ingen ork. Blir trött av ingenting. Hade gärna börjat läsa en fotokurs, jobba, börja ny folkhögskola mm men det går inte. Känner att livet rinner ifrån mig vilket får mig att må skit. Kämpar för att det ska bli bättre. Men tar tid. Tid jag känner att jag inte har. 
 
Jag är en glad skit egentligen. Social, framåt, påhittig, aktiv. Känns inte "rätt" att vara där jag är i livet just nu. Är inte mig själv. Känner mig som en gaffel som hamnat i lådan med knivar. Längtar efter att verkligen LEVA! Skapa mig ett liv jag trivs med. Så svårt när ens energi är på minus. 
Skriver inte för att ni ska tycka synd om mig för det är inte synd om mig. Jag klarar mig. Jag kämpar och hoppas finna min plats en dag ❤
Anonym

Jag hör att du mår piss och livet är jobbig. De är bra att du skriver av dig här. Du gör många framsteg och alla har bra och dåliga tider. Jobbar ni på DPT med dina negativa tankar? Hur kan dem hjälpa dig`? Kan de inte hjälpa dig att fixa ett stött boende att du är inte så ensam. Jag vill inte komma med förslag. Se bara att dina tankar är så mörkt. Kram

Svar: Har inte kommit igång med terapin än. Bara varit på ett första besök. Gruppen börjar i slutet av september. Kram
Ida

Yasmine

Känner igen mig så mycket...

Svar: Åh <3
Ida

Amanda

Du är verkligen så himla stark, även om det känns tufft och trögt är du sjukt starkt och det beundrar jag verkligen! Massvis av styrke kramar till dig. Du kommer klara dig igenom det <3

Svar: Åh tusen tack snälla du! <3
Ida

Anonym

Jag har varit i samma sits som du, men min räddning blev till slut arbetsträning på en bra arbetsplats där jag idag har e tillsvidare anställning. Utan jobbet hade jag inte varit där jag är idag, och sakta men säkert byggt upp ett liv, ett socialt liv, igen. Men jag kämpar fortf med mycket och lever inte det liv jag önskar, fast jag har kommit en bit på vägen i allafall och brutit isoleringen och sjukdomsfixeringen jag tidigare varit fast i.

Svar: Skönt du funnit en plats och mår bättre nu 😃
Ida

Bella

Förstår dig, men jag lovar att det går att komma till allt det där du vill! När man lever i sin "lilla bubbla" under en längre tid (vilket är mer en regel än ett undantag vid psykisk ohälsa) så blir man förslappad, så att säga. Inte att man är lat, utan att vardagliga saker blir påfrestande eftersom man är ovan. Jag märkte det något enormt när jag började tvinga mig själv till att göra saker i våras. Jag ville egentligen vara ligga inne, för jag orkade inget annat, men jag tog mig ut ändå. Trodde typ att jag skulle dö bara av att cykla till och från affären och jag var toknervös innan jag skulle umgås. Men man _måste_ gå igenom det där stadiet, där allt bara känns jobbigt, för att det så småningom ska bli bättre. Man kommer in i det snabbt!

Svar: Absolut blir man förslappad. Orkar inte ta tag i nåt! Allt känns hopplöst för orkar inte det jag vill. Studera el träna. Men försöker göra saker fast jag inte orkar..
Ida

Anonym

Håller med Bella! Man får liksom inte acceptera det som ett personlighetsdrag.
Utmattning är ju oftast inget kroniskt tillstånd. Även om det kan ta tid innan man känner sig helt up to date.


Svar: Nej jag försöker ta mig ut o göra saker trots allt.
Ida

Camilla

Vet precis hur du menar. Man vill göra så mycket men orken finns inte. Vissa dagar finns den hos mig men andra är man totalt död. Är det inte tillräckligt med DBT just nu? Det tar oerhört mycket energi att gå i terapi/behandling. Kramar ❤️❤️

Svar: Jo det tar energi men behöver nåt socialt umgänge också. Göra nåt kul o inte bara gå i terapi. Hur går det själv? ❤
Ida

Anonym

Jag tycker det låter som att du trots allt har en bra plan inför hösten med DBT och körsång. Förhoppningsvis kommer det ena leda till det andra, nya kontakter knyts och du blir mer van vid fler inplanerade aktiviteter i vardagen.

Svar: Jo men saknar socialt umgänge. Nån att fika med, gå ut med, ta en promenad med osv.
Ida

Erica

Jag förstår dig verkligen.. Har precis läst klart min juristutbildning och söker jobb. Dagarna kan verkligen bli långa när man inte gör något!

Svar: Ja att va arbetslös el sjukskriven är verkligen inte kul! Man känner sig så utanför och utan mening. Hoppas du finner ett jobb snart. Kram
Ida

Frugan E

Känner med dig! Vet precis hur det är. Sitter själv fast i en situation jag inte vill vara i, och måste i princip starta upp ett liv från noll efter 15 år utanför samhället, liksom. Nu har jag samlat på mig ångest och depression också. Det kanske tar tid att komma igång igen, men jag är säker på att det kan gå. :)
Kram <3

Svar: Tuff situation vi befinner oss i. Att ha varit utanför samhället så länge som vi varit är tufft. Sjukt svårt att ta sig tillbaka. Jag har inget som väntar på mig. Ingen skola, jobb el partner el vän. Står helt ensam. Finns här om du vill skriva 💜
Ida

lars

Ida
Hoppas du snart kan släppa fram den där glada livssugna Ida som du skriver längst ner
Hoppas terapin blir en öppnare för dig

Svar: Tack så mycket!
Ida

lilliskutt.blogg.se

Jag är lite i samma sits och är jätte stressad över min framtid, på ett sätt vill jag så mycket och på ett annat vill jag ingenting för att jag mår så dåligt. Min aktivitetsersättning går ut i januari och kan inte förlängas eftersom jag fyller 30 och det ger mig panik. Vad kommer hända då? Hur kommer mitt liv bli? Kommer jag klara ett "vanligt" liv?

Svar: Ja precis. Jag vill massa saker men orkar inget. Är verkligen nere i en depression och har ingen lust eller ork. Kan du inte söka om sjukersättning?
Ida

Amanda Niclasson

Så fin bild!

Svar: Tusen tack 😍
Ida

Anonym

Göra saker fast man inte orkar är bra till en gräns. Andra ska hela tiden påpeka att man måste göra det ena eller det andra, träna, frisk luft, umgås... och det är bra saker och i dom flesta fall är det givande saker MEN är man utmattad och utbränd måste man också låta bli att göra saker man inte orkar. Ganska ofta faktiskt. Man är inte lat och förslappad. Man är utmattad och det spelar ingen roll att motion är bra om man gråter sig igenom den och sen sover tre dagar efteråt för att det suger så mycket energi. Det gäller att hitta balansen mellan att tvinga sig och att ta hand om sig.

Svar: Ja alla säger att man ska tvinga sig men jag vet inte om det alltid är bäst? Speciellt då man lider av prestationsångest. Att bara vila, se tv, måla, äta och slappa kanske behövs ibland?
Ida

Camilla

Det går upp och ner, står väl still och trampar för mycket tyvärr. Men går igenom en väldigt tuff terapiperiod just nu. Mycket kommer upp.
Kram på dig ❤️

Svar: Jobbigt att det står still... Hoppas terapin hjälper dig på sikt 😍
Ida

Anonym

Kan du inte träffa nån via nätet som du kan umgås med? Jag har träffat en del killar via dejtingsidor där vi slutat som vänner och ses då och då på fika eller annat kul.
Sen kan du bygga kontaktnät på det sättet för att sedan gå vidare.
Det är enklare än man tror!
Men tror inte du ska träffa nån som varit sjuk. Utan en frisk person.
Så du kan se hur de lever liksom

Svar: Har nätdejtat mycket. Träffat en del. Tre blev till förhållanden faktiskt. Men inga jag har kontakt med nu. Ja jag vill umgås med friska personer 😃
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress