28 oktober 2017

blir så ledsen :-(

Allmänt

Jag blir så himla ledsen när andra inte förstår eller accepterar min trötthet. Mina prover är bra och jag äter bättre än på länge. Min trötthet beror till största sannolikhet på utmattning. Det är svårt att förklara för andra hur den tröttheten känns. Det är inte rättvist att endast säga att man är trött liksom. Borde finnas nåt annat ord. Trött kan ju alla vara men detta är ingen normal trötthet. Jag blir inte pigg även om jag sover eller går ut och får frisk luft. Depressionen gör väl sitt också.
Skulle EVENTUELLT träffa en person idag men vi hade inte bestämt något utan sa att vi skulle höras idag. Han hörde av sig vid tolv och skrev "du vill inte ses idag va?". Varpå jag skrev att jag VILL ses men att min ork är som bortblåst. Hade varit okej att ses om vi bott i samma stad men orkar verkligen inte åka iväg idag. Vill inte göra andra besvikna. Jag föreslog att vi kunde ses imorgon över en kaffe istället men fick då till svar att det inte är nån idè att bestämma något med mig. Nä, det är det kanske inte. Bestämmer helst samma dag eftersom jag inte vet hur mitt mående är. Blir bara så ledsen när andra tror att jag inte VILL ses vilket inte alls är fallet. Har pressat mig i veckan. Åkt till syrran och Otto ett par gånger trots enorm trötthet, inte sovit mitt på dagen som jag brukar. Men nej jag blir inte piggare av det. Snarare tvärtom. Helt slut just nu. Önskar jag hade någon som bodde i samma stad som jag. Är så krångligt att behöva åka iväg för att träffa nån. Blir som ett stort hinder för mig. Jag jobbar på att vara mer social men när jag är så här trött så är inget kul. Blir lite frustrerad eftersom jag inte fått prata med någon på jättelänge. Nån professionell alltså. I Vänersborg har det bara varit massa fakta och min terapeut som pratat. Jag har fått MAX två minuter att sammanfatta mitt mående men NOLL respons på det. Saknar min gamla psykolog faktiskt. Blir väl annorlunda i Vänersborg framöver förhoppningsvis.
Nu har jag fikat med brownie och kaffe. Gott! Resten av dagen blir lugn. Ska nog gå och lägga mig en stund faktiskt. Kram på er och ha en fin lördag <3
lars

ja vad tråkigt när folk inte tror på en. eller kan förstå hur jag mår att jag vill men orkar inte. ta det i den takt du orkar, men det är svårt för omgivningen att förstå det?
Vilken smarrig bakelse mums

Svar: Ja omgivningen förstår inte min trötthet alls. Mmm den va god :-)
Ida

ISA

Att "vara trött" är ju ett uttryck som är så jävla brett spektrum. Som att "ha ångest". Sådana situationer blir alltid svåra när personer inte kan sätta sig in i andras mående eller relatera. Vilket faktiskt ÄR svårt. Jag som inte har upplevt sån extrem trötthet som du verkar ha *peppar peppar* och vill egentligen bara skriva "ta en kaffe och tvinga dig". Men jag vet också att du most likely hade gjort det om det baaaara var att göra så. Jag tror man måste våga lita på sig själv och skilja på vad som är den sjuka/rädda sidan och vad som är faktiskt att man inte orkar och inte kommer må bra av det. Jag har fan sånna beslut att ta gällande vad jag gör varje dag och det är svårt.
Hehe lång kommentar utan lösning. Men hoppas du ligger på om utredningar och att få hjälp, det måste vara något som går att lösa. Kram Ida <3

Svar: Ja trött är inte rätt ord att använda i detta sammanhang. Jag är inte rädd för att träffa folk. Jag orkar bara inte. Och när jag tvingar mig iväg så blir jag bara ännu mer trött dagen efter... Nej nån utredning har jag inte fått och verkar inte få heller. Orkar inte ens kämpa för det. Helt slut :-( Kram fina Isa <3
Ida

Anonym

Det är jobbigt, jag är i samma sits.
Men kan du även förstå den andra personen? Som gjort upp planer som sen skiter sig? Kan vara frustrerande..

Man ska nog inte planera så mycket när man mår som vi varannan dag.
När jag blir trött fungerar inte min hjärna..att köra bil då är uteslutet om jag inte vill krocka.
Jag får dimmsyn och hjärnan fattar inte hur man sätter den ena foten framför den andra ens. Sjuk känsla...
Kanske måste du förklara det så? Att du inte kan stå idag på grund av utmattningen? Då förstår nog folk mer..

Svar: Därför jag ALDRIG bestämmer något med någon i förväg utan tar det samma dag. Kan inte bestämma att vi ses imorgon för jag vet inte hur min dagsform är då. Såklart kan jag förstå att andra blir besvikna om vi bestämt att ses o det sen inte blir av men så va inte fallet nu. Vi hade inte bestämt något. Jag har försökt förklara men nej, vissa kan inte ta in det :-(
Ida

Nathalie

Förstår vad du menar. Jag kan inte heller förklara min trötthet, det låter så futtigt att säga att man är trött, för det är ju inte trött man är egentligen utan helt slut, utmattad, golvad, typ. Blir också ledsen när folk inte förstår, men jag vill inte ha såna människor i mitt liv. De gör att kraven på mig själv blir ännu högre och jag får dåligt samvete, känner press på mig och mår ännu sämre. Kram!

Svar: Ja EXAKT! Trött är fel ord att använda. Jag känner mig tvungen att träffa en del människor för de förstår inte och om jag säger nej flera gånger så försvinner dom. Känner enorm press o stress över att inte kunna säga nej utan vetskapen att de tröttnar på mig. Det gör mig ännu tröttare... Kram <3
Ida

Camilla

Känner så igen mig i det du beskriver,att vara helt slut och utmattad. Att bli misstrodd för att folk inte förstår är hemskt! Känns som att man förlorar vänner pga brist på ork. Jag har inte fått utmattning på papper från läkaren,har du det? Kramar

Svar: Ja visst förlorar man vänner :-( Det är hemskt! Hatar det SÅ mycket!! Vet inte vad som står i min journal men sist jag va hos läkaren så sa hon att det lät som utmattningssyndrom. Kram
Ida

ninna

Helt samma situation här också. Vi är så olika. En del är i gång hela tiden, kan göra saker spontant och kör som duracellkanin från ett ställe till annat. En del instängda, behöver lugn och ro, egen tid, planering. Har du gjort HSP test? finns i nätet. dvs högkänslig person. En högkänslig person har lätt att ta intryck, men kan också lätt bli överrumplad av allt som pågår. De som inte har det har svårt och förstå. Synd att du inte har någon i din hemstad, men familjen ändå och dem träffar du ofta det är bra. Jag orkar inte heller resa långt för att se någon, det skall vara lätt att träffas inte kräva massa tid och anstänging komma på plats. Kunde du be de du vill träffa till dig? då behövde du inte åka iväg. Tror delvis utmattning/trötthet beror på att man inte har något att göra dvs arbete etc. och att vardagen ser likadann ut. Lycka till med nästa vecka det blir nog bra. Firar du Halloween?

Svar: Jag är HSP. Gjort massa tester. Firar inte Halloween alls. Fyller år på lördag så firar det istället ;-)
Ida

Matilda Berlin

<3 <3 <3

Svar: <3<3<3
Ida

Anonym

Dränerad brukar jag använda och jag förstår dig. Brukar förklara det som det där känslan efter fyradagars magsjuka då kommer man lite närmare sanni gen. Trött känns uttjatat ocj utan betydelse för "alla är ju trötta".

Svar: Ja dränerad är ett bättre ord.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress