Hej på er! Tusen tack för era fina kommentarer och pepp ang förra inlägget. När man som jag är ensam 99% av tiden och har mina invanda, trygga rutiner så blir det extra svårt att bryta dem. Jag är inte van. Att åka bort och äta och sova över hos någon blir ett stort projekt för mig. Men jag gör det ändå. Tycker det är riktigt jobbigt faktiskt. Kan inte koppla av och vara mig själv ens hos min egen syster. Vi åkte och handlade mat när jag kom. Hon hade planerat att vi skulle äta "karibisk kycklingtacos" så så fick det bli. Det va riktigt gott :-) Köp en färdig kryddmix och gnid in kycklingfilèerna i det. Ugnsstek och skär sedan i små bitar. Servera med tortillabröd, mangosås, cremefraiche, avokado och sallad. Väl värt att testa tycker jag :-) Har aldrig gillat avokado men VILL tycka om det så jag försökte igår igen och tro det eller inte men det va GOTT!! Så glad :-D Behöver variation på pålägg till min ost. Ska testa att mosa avokado på mackan nu. Aldrig ätit det förut. Kanske ska jag krydda den med något? Eller är det gott att äta utan nåt på avokadon?
Jag övade på att byta blöja på Otto, mata honom, byta till pyjamas, läsa godnattsaga och natta honom. Ska nämligen vara barnvakt nästa lördag kväll då syrran och hennes kille ska på fest. Hoppas det kommer gå bra... Jag fick sitta och hålla hans hand tills han somnade i sin säng <3
När han somnat blev det godis och teve för mig och syrran. Sov inte jättebra i natt då Otto vaknade och skrek (som alltid typ) och efter det hade jag svårt att somna om. Vaknade vid 6.40 av att Otto vaknade och sedan dess har jag varit vaken. Inte van vid det så är trött nu. Vi åt frukost och körde till stan en sväng innan jag åkte hemåt. Har nu käkat och landat i min soffa. Ska nog vila lite nu. Kram så länge!
ninna

varsågod trevligt att kommentarerna var till hjälp och stöd. har du aldrig smakat avokado alltså? som sådan går helt bra men den skall nog vara mogen dvs lite mjuk och grön inte brun, rå avokado smakar inte gott och kan orsaka magproblem. använd avokado som sådan, värm eller stek inte. ett bra recept på avokadomos: 1 avokado, 2 vitlöksklyftor, svartpeppar, 2msk rypsolja. lite annorlunda quacamole funkar också: 1 avokado, 1dl grekisk yoghurt, 2msk citronsaft, vitlöksklyfta, 1tsk paprikapulver Låter mysigt er kväll

Svar: Jo smakat avokado men inte tyckt om det. Men nu börjar jag gilla det men vet inte riktigt hur jag ska äta den :-) Tack för tips.
Ida

Camilla

Mysigt att umgås med din syster och lilla Otto 😊 är han snart två år?
Agnes fyller tre år nu den 29 nov. Du är precis som jag och kan inte koppla av för fem öre när man är borta eller har besök. Igår bjöd vi svärföräldrarna på tacos och idag är jag helt utmattad. Jag är den sociala och trevliga tjejen som bjuder på mig själv,men det kostar så dagarna efter. Ändå kan jag inte slappna av och göra ingenting då dagarna blir så sjukt långa :/
Kramar

Svar: Nej han fyllde nyss ett år :-) Så jobbigt att inte kunna koppla av med sina nära och kära ens :-( Jag är också väldigt social o pratar o skrattar men blir sen helt tom o trött efteråt :-(
Ida

Jenny

Bra jobbat och så mysigt med den lille 😍 Jag brukar skiva eller mosa avokade på knäcke/mjukt bröd och sen ha gurka över och örtsalt, jättegott tycker jag! Kram

Svar: Mmm det va mysigt! Ska testa att lägga på mackan med örtsalt på :-)
Ida

Nathalie

Låter som en mysig tripp ändå, men jag vet hur de är med att inte riktigt orka med allt. Kan heller aldrig slappna av och då slutar det med att jag blir helt slut sen, ibland i flera dagar. Avokado och tomat är gott! Och guacamole eller till skagenröra om man gillar det, muums!
Kram

Svar: Jo det är kul att ses men ändå jobbigt liksom. Svårt att förklara... Jag va helt slut när jag kom hem. Somnade mitt på dagen och la min innan nio på kvällen sen. Ska testa avokado med tomat!
Ida

Linda

Mosad avokado, tomat & örtsalt eller kokt skinka med skivad avokado 😋.

Svar: Tack för inspiration :-)
Ida

Anonym

Avokado med salt är super 😊 haha vänta tills du får egna barn, då blir det sömnbrist deluxe 😥 men det vänjer man sig vid snabbt. Även om det är jobbigt i början så är känslan att vara mamma det bästa som finns ❤ kul att du får prova på att vara barnvakt ❤

Svar: Ska testa avokado med örtsalt tänkte jag :-) Haha, ja då blir det inte mycket sömn... medveten om det. Men värt det som sagt <3 Hoppas jag kan bli mamma en dag.
Ida

Sophia

Mysigt att du ska få vara barnvakt 😊 hur gammal är din syster?

Svar: Ja :-) Hon är fyra år äldre än jag så 36 år.
Ida

Anonym

Att vara barnvakt är ett bra sätt att öva inför egna barn. Man lär sig umgås med barn och koda deras språk, mata och byta blöja. Sen blir man trött i början men alla mamma hormoner är så underbart lugnande så man bara går runt i ett lyckorus. Jag blev mamma när jag var 33 år så det var ganska sent men jag vill förmedla att jag var sjuk i 15 år i anorexi. Men kärleken till min man och en vilja att lämna skiten gjorde att jag idag är frisk och mår jättebra. Har jobb och en man och 2 underbara barn som gör att jag är så tacksam att jag lämnade sjukdomen. Det går inte en dag utan att jag tänker på hur det kunde ha varit. Det är inte värt att leva så.hoppas du finner styrkan att ge upp anorexin och bilda din egna lilla familj en dag.Kan jag kan du. ❤

Svar: Ja absolut! Bra övning :-) 33 är väl inte så sent...? Min syster va 35. Jag är 32 nu så kommer säkert vara ännu äldre OM jag blir mamma nån gång vilket är en önskan o dröm hos mig <3 Men har ingen kille... Underbart att höra om din resa. Att du är frisk och mår bra idag. Hade du problem med att bli gravid? Va du normalviktigt då du blev gravid? Vet flera som är underviktiga och sjuka som ändå blivit gravida vilket jag inte kan förstå?
Nej inte värt att stanna i skiten. Jag kämpar varje dag för att ta mig ur. Det går framåt! Kram
Ida

Netti Starby

Åh vad mysigt ni hade det <3 Kramis

Svar: Jo det va mysigt :-) Kram
Ida

Anonym

Oj trodde du var yngre...absolut kan man vara äldre inget fel med det utan jag syftade mest på att många av mina vänner fick barn runt 25-28 så för dom är jag sen haha. Men för mig var det prio att ha en utbildning och få jobb så jag hade en stabil inkomst när barnet kom och så självklart vara frisk. Jag var nästan normalviktig. Vet inte hur det är möjligt men jag tror att när man mår någorlunda bra och inte är psykiskt instabil så finner kroppen ett lugn ändå och man blir mer mottaglig. Fick höra att det inte är bra att va underviktig när man är gravid då det är riskfyllt för både mamman och barnet. Det gick hursom bra och kan berätta att det där med viktfobi mm som hör till sjukdomen försvann helt När jag fick barn. Helt underbart ❤ livet får en annan betydelse och det viktiga är inte längre hur många kilo man väger eller hur stor mage man har. Det blir totalt irrelevant då man har viktigare saker i livet. Man får liksom ställa sig frågan är det viktigaste för mig att vara underviktig och tunn och må kasst psykiskt liksom fysiskt? Va ger det mig förutom att sitta själv på äldre dagar med en ånger över att aldrig ha vågat och sett hur mitt liv kunnat se ut? Jag ångrar aldrig att jag tog modet och bekämpa anorexin. Men jag lovar att jag hade ångrat om jag aldrig vågat.

Visst att du är 32 och inte har kille men det är inte försent. Knappast. Men det kan bli det om du stannar i anorexin och dåligt mående. Men jag tolkar det som att du håller på att jobba för att gå emot, äta mer och gå upp i vikt och bryta tvången. Skapa dig en normalitet. När du blir mer fysisk frisk så fungerar tankarna bättre och du kommer orka mer. Kanske kommer du ut mer och blir mer social och chansen att träffa kille ökar. Och vips sitter du där med en egen liten i din famn. Lycklig att du vågade. Jag vet att du kan. ❤

Svar: Ja de flesta tror att jag är yngre... Ja många av mina klsskamrater sedan förr fick barn vid 25 typ. Självklart bra att ha jobb och god ekonomi innan barnet/barnen kommer men ibland blir det inte som man tänkt. Nej det är INTE bra att vara underviktig som gravid. Barnet föds oftast underviktig då har jag läst.
Så härligt att din viktfobi försvann :-) Jag tror det skulle bli så för mig med. Det finns nåt viktigare än en själv och ens kropp liksom. Jag är bara rädd att jag aldrig kommer träffa nån att skaffa barn med. Vill helst ha barn NU.
Jag kämpar o tar mig framåt. Men det tar tid och är tufft.
Tack för dina peppande ord <3
Ida

A M

men ååååh vad gott!

Svar: Ja det va mums!!!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress