12 november 2017

Gynekologen

Allmänt

Börjar bli nervös nu. Ska till gynekologen imorgon och det är en manlig gynekolog som ska undersöka mig. Känns INTE bra alls!!! Har tagit cellprov och blivit undersökt av gynekolog förr men då av kvinnor och man fick inte önska en kvinna nu så är väl bara att gilla läget... Hej och välkommen, varsågod att fläk upp dig här så ska jag stoppa fingrarna och några instrument i dig. Glöm inte att slappna av. Öhh... jo tack jag försöker men det är fan inte lätt. Finns det nåt mer genant? Usch är så jävla nervös. Finns ingen mer oskön stol än en gynstol. Borde den inte kunna uppdateras lite? Bli mer bekväm på nåt sätt? Ser fan ut som den såg ut för hundra år sedan... Fanns gynstolar för hundra år sedan? Hoppas iaf att undersökningen går smärtfritt (vilket den aldrig gjort för mig) och snabbt och att allt ser bra ut.
ninna

lycka till! hatar gynekologer alltid lika smärtsamt, pinsamt och äckligt. kvinna skall det vara. hur med dig, man eller kvinna skillnad? likaså tandläkare. men som tur inget måste att gå.

Svar: Jag kommer få en man. Känns inte bra alls.
Ida

Anonym

Fy..har inte varit hos en gynekolog på mååååånga herrans år. Undviker väldigt gärna det...
Hoppas det går bra:)

Svar: Jo klart man undviker det men ibland så kan det va bra att kolla upp vissa saker. Får försöka stå ut o andas. Usch!!
Ida

Asta

Usch.....när jag födde barn så hade jag 3 manliga läkare som stod och försökte sätta en sugklocka på min sons huvud. Jag var lite i shock så det ända jag kunde tänka på var att ”måste de stå och glo där nere?” (Det var de ju givetvis tvungna att göra. Att titta mig i örat hade ju inte hjälpt.) Men nu när det är dags för gyn så måste alltid en sköterska stå vid sidan om mig och små prata lite med mig annars så blir jag helt panik slagen. Antar att kroppen kommer ihåg shock förlossning på någotvis och minnena kommer tillbaka.
Lycka till imorgon Ida, det fixar du!

Svar: Hoppas det finns en sköterska med i rummet. Får katastroftankar kring detta faktiskt. Känns som ett "övergrepp" på nåt sätt. Usch!
Ida

Sophia

Första gången jag var till en gynekolog fick jag en manlig😮 kändes lite genant. Men det gick bra, för det var en äldre 55+.

Svar: Jo man får hoppas att det är en äldre man..
Ida

Anonym

Du som också varit sjuk länge. Med anorexia kommer ju tyvärr hår överallt där man absolut inte vill ha det.
Tar du bort det på något sätt? Eller accepterar du det som det är...
Skäms så mycket...

Svar: Jag har inget hår på oönskade ställen. När jag va som sjukast fick jag mer behåring men det va längesedan.
Ida

Matilda Berlin

Förstår verkligen känslan =( Men det kommer gå bra!! <33

Svar: Hoppas det... Kram
Ida

Meg

Man får tänka att de ser 100-tals snippor i veckan och att det inte är något personligt. Har känt samma sak som dig dock när jag haft manliga massörer, känns liiiite stelt haha!

Svar: Ja jag försöker tänka så. Detta är deras jobb. Men satan va obekvämt och jobbigt det är. Har dessutom extremt sköra slemhinnor så allt gör så satans ont :-(
Ida

M

Min förra gynekolog var en gubbe 60 +....den bästa jag haft. Jag vet inte, men på nåt sätt blev som att det var lättare, för att jag känner mig alltid underlägsen när jag går till en läkare. Jag menar, jag kan inte konkurrera med att jag är läkare och har de kunskaperna, men han kunde i alla fall inte säga "jag vet hur det känns" i och med att han var man och inte kvinna, så jag kände att jag hade övertaget där hehe :D

Svar: Hoppas att det är en äldre gubbe. Skulle va SÅ jobbigt med en yngre man...
Ida

Marina

Lycka till! Ingen rolig "sits" så att säga. Hoppas du får en bra dag ändå. Kram

Svar: Haha nä verkligen ingen rolig sits ;-) Tack!
Ida

Joanna-livet med Aspergers syndrom & Bipolär sjukdom typ 2

Lycka till har gjort 100 tals undersökningar i mitt liv så numera går de på rutin. Rekordet är 4 st på en dag:P

Svar: Oj! 4 på en dag va mycket 😮
Ida

Anonym

Haha du borde se senaste avsnittet av melk på Viafree.

Svar: Vad är melk?
Ida

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Varför får man inte önska en kvinnlig gynekolog om man vill? Man brukar väl få önska gynekolog?

Svar: Nej tydligen inte. Man får ta den man får. Kanske finns fler män än kvinnor? Kanske får männen inga jobb då för de flesta vill ju ha en kvinna.
Ida

Maria at Inredningsvis

I hear you :) jag fick kvinnlig som behandlade mig för uretrit länge och vi blev som vänner haha

Ha en fin vecka!

LOVE Maria på Inredningsvis

Svar: Åh va skönt att få en så fin relation till den som behandlar en <3 Stor kram o ha en fin vecka du med!
Ida

HL

Man får alltid kräva att det ska finnas en kvinna med i undersökningsrummet, till exempel en sjuksköterska eller så. Hade ingen aning om det förrän vi pratade om det på min utbildning för några veckor sedan. Usch förstår att det kändes jobbigt, har aldrig varit till en manlig gynekolog och det skulle inte kännas kul... :( kram

Svar: Det kom in en kvinnlig sköterska i rummet men han som utförde undersökningen. Jag blundade och försökte tänka på annat. Gick sådär 😂
Ida

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Då hade jag nog bytt till något annat ställe där man hade fått välja :P

Svar: Gäller överallt här. Men det gick bra :)
Ida

GeorgVanHalen

Jag är man och har då aldrig gått hos en gynekolog, men man måste försöka komma ihåg att man går till olika läkare på grund av icke-sexuella anledningar. Som någon skrev, dom har sett många snippor förut... Antagligen är dom ganska trötta på att se det (Har du sett mini-serien om detta som gick för några år sedan? "Gynekologen ifrån Askim" eller vad den hette?). Beter sig gynekologen väldigt konstigt eller sexuellt ska man våga anmäla direkt!

Att gå hos liknande läkare för män handlar väl oftast att man inte vill få upp något i rumpan eller att man ska stå med mini-pitt när kalsongerna åkt av (speciellt inte om det är en attraktiv kvinnlig läkare). Ja, snoppen ändrar storlek i många olika situationer. Att stå i ett halvkallt, sterilt läkarrum och man kanske har en allvarlig sjukdom gör inte direkt så man får en stor-snopp :p

Bra att besöket gick bra! Det är tal om att undersökning för prostatacancer vid finns ålder ska bli lag. Det är en mycket bra idé, tycker jag, även om jag inte direkt ser fram emot själva besöket :)

Svar: Ja jag såg gynekologen i Askim. Gillade den serien. Hoppas att gynläkaren är trött på att se underliv och inte bryr sig men tankarna på vad han tänker finns ändå där hos mig... Aldrig kul att fläka ut sig så men det är ju bra att kolla upp.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress