Nu är det inte långt kvar till första advent. Dags att börja baka lussekatter snart tycker jag :-) Vet att många har svårt att få till dom så där saftiga och goda då saffranet i sig har en uttorkande effekt. Sedan många år är det vanligt att tillsätta kesella i degen för att få den saftig men det är en myt. Hjälper inte alls faktiskt. Tänkte dela med mig av några tips för att få saftiga bullar. För ärligt talat är torra lussebullar sååå tråkiga!!
1. Använd riktigt smör och INTE margarin 2. Smält inte smöret utan använd rumstempererat smör. Smält smör kräver mer mjöl i degen vilket gör bullarna torra. 3. Använd rumstempererad mjölk och låt då degen jäsa dubbelt så lång tid. 4. Blanda ut en påse saffran med en matsked sprit och låt dra 30 min för mer smak. 5. Lägg russinen i blöt. Russinen suger annars åt sig vätskan och gör degen torr. 6. Låt jäsa ordentligt till dubbel storlek. 7. Degen ska vara kladdigare än vanlig "vetebullsdeg". 8. Knåda degen ordentligt, helst 15 min 9. Pensla inte med ägg innan de gräddas. Gör istället en sockerlag och pensla på bullarna när de kommer från ugnen. 10. Tycker du vanliga lussekatter är torra och tråkiga så fyll med tex mandelmassafyllning. Lycka till :-)
Anonym

Håller med dig i alla punkter förutom 1 och 3. Margarin tycker jag fungerar minst lika bra som smör och kall mjölk är snäppet bättre än rumstempererad för då kan man kalljäsa och aromen blir mustigare. Men det är inte alltid band har tid med det. Kramar och ha en härlig kväll 😘

Svar: Nej usch för margarin!!! Det ska vara äkta smör ;-)
Ida

Anonym

Brukar du baka mycket inför jul? Vad brukar det bli isf? Gillar att baka lussekatter, vanliga bullar, saffranskaka, pepparkakor och småkakor. Så gott att äta både nybakt med iskall mjölk kaffe eller glögg. Men lika gott att ta fryst direkt från frysen. Mums!😍

Svar: Jag bakar lussekatter och pepparkakor samt lite julgodis. Så gott med hembakt :-)
Ida

Anonym

Jag ääääälskar lussebullar trots att jag avskyr saffran i ALLT annat..!

Svar: Hahaha, konstigt! Men tror det är ganska vanligt ändå. Vet fler som inte gillar saffran i mat tex men älskar i bullar ;-)
Ida

Julia

Konstigt, min kommentar blev anonym ^^

Svar: Knäppt!
Ida

Matilda Berlin

Har försökt kommentera i 3 dagar nu, dumma blogg.se! =(
Jag skulle skriva att precis innan jag läste ditt inlägg så hade jag pratat med Mormor och bokar in en bakdag (sååå mycket mys!), så ska verkligen ta med mig tipsen då =) Kram <333

Svar: Oj! Va störande!! Åh, hoppas mina tips kommer till användning :-)
Ida

ninna

Till tips om man får ge? 1. spruta lite vatten i ugnen efter 5min 2. viktigaste lägg handduk på genast efter du tagit från ugnen 3. använd ekomjöl 4. knåda med maskin inte händer 5. gör stora exempel små blir lätt hårda 6. pensla med olja 7. låt degen stiga i kylskåp över natten. om lussekatterna blir ändå hårda kan man torka dem och mala sedan till skorpmjöl eller göra fattiga riddare. i Finland hör lussekatter inte till julen så bakar inte.

Svar: Tack för bra tips! Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress