Godag!
Igår packade jag bilen full och körde hemåt. Ska nu vara hemma till nästa vecka då det är avslutning i skolan. Jag ska bara vila och äta. Bor i min lägenhet nu för första gången på jättelänge! Känns väldigt konstigt. Saker i skåpen står på andra platser, det är spår efter idioten till hyresgäst både här och där. Jobbigt att va här till en början men har packat upp lite nu och städat en del så börjar kännas mer ok. En tydlig sak jag märker är hur mycket bättre jag äter här hemma än på skolan. Många som har ätstörningar vill äta med andra för annars blir det för lite. För mig är det precis TVÄRTOM! Jag äter som bäst när jag är ensam. Lugn och ro, ingen att jämföra mig med, inte massa stress och oljud, ingen tidspress och ingen som snackar om bantning, kalorier och träning. Har ätit jättebra sedan jag kom hem igår. Ni som anser er veta vad jag behöver för hjälp vet inte allt. Maten är inte det värsta. Det är min depression. Tom läkaren på Korallen anser att DBT är bättre för mig än vad ätstörningsvård är. Nu ska jag städa vidare. Ha en fin onsdag 😀
Jenny

Könner precis som du, äter bättre ensam (oftast). Jämför så mycket med andras portioner. Kram!

Svar: Jobbigt att jämföra sig med andra. Övar på att sluta med det. Kram
Ida

Anonym

Ta de som en ny början hemma! Ändra saker! Ställa om möbler! Köpa roliga saker på loppis ( Du har en talang att hitta finna saker där)
Och jag äter också bättre ensam än med andra . kram

Svar: Ja jag har tänkt det :) Älskar gå på loppisar!! Kram
Ida

Bella

Skönt att vara hemma!

http://nouw.com/bellss

Svar: Ja men lite ensamt också... Kram
Ida

Rebecca

Skönt för dig att va hemma!
Och ja, innerst inne vet man oftast bäst vad som kommer hjälpa en själv och du som är så pass medveten är jag säker på vet det. Kram till dig ❤

Svar: Ja det är skönt men saknar vissa på skolan... Kram
Ida

Alex

Detta krockar dock lite i mitt huvud.
Du skriver att maten inte är problemet, men du kan inte äta tillräckligt bland andra? Det är väl ett jättestort matproblem i mina ögon.
Jag har samma problem nämligen. Och varje gång jag börjar jobba skiter det sig.

Svar: Jo jag kan äta bra bland andra men är jobbigare bara. Har ju klarat hela året i skolan. Ätit alla mål nästan med andra. Bara att det är lättare ensam.
Ida

Cilla

Alex: eftersom det finns en ångestproblematik/stressande med en massa intryck/ljud fungerar det kanske inte med att äta bland folk... jag blir tex väldigt stressad av att gå och bajsa på offentliga toaletter när jag vet att det står folk utanför. Hemma går det alldeles utmärkt att bajsa ;)

Alex

Tror du inte man kan bli fri från det l så gärna fungerar normalt och vägrar acceptera att det är så. Vill kunna jobba som andra utan att rasa i vikt! Det är så grymt frustrerande..
Men de är som att vid stress så knyter det sig i magen och det känns som maten ska komma upp igen.

Svar: Klart det går att bli fri från. Öva öva öva. ❤ Vad är det som gör det svårt att äta bland andra för dig?
Ida

Anonym

Jag är likadan med toabesök.
Som liten kunde jag aldrig kissa i skogen eller när folk såg på eller väntade utanför. Men det är inget problem för mig. Kan gå hela jobbdagar utan att gå på toa..så det spelar ingen roll.
För mig ligger problemet i att äta med folk jag inte är bekväm med.
Det blir inte lustfyllt alls.
Men vill gärna att det ska vara det!

Anonym

Båda kommentarerna ovan är från Alex och riktade till Cilla;)
Eller ida om hon vill lägga sig i diskussionen:)

Anonym

Hoppas att DBT kan hjälpa dig. Vad har du för planer i sommar? Kram fina

Svar: Tack snälla! Har inga planer alls än så länge. Kram
Ida

Alex

vet inte riktigt. Känns som alla tittar på när man äter och maten bara växer i munnen.
O sen äter jag så himla långsamt.. så jag är alltid sist o alla andra får vänta.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress