Hej på er! Sitter vid mammas köksbord och tittar ut genom fönstret. Det är massa snö ute och fåglarna letar frön under trädet. Mamma är ute och går med hundarna. Jag stannade hemma. Bestämt mig för att stanna här tills helgen då jag ska dra till internatet igen. Behövt denna tid till att reflektera över ett och annat samt vila pga utsättningssymptomen. Blir så ledsen när vissa tycks tro att jag inte har några utsättningssymptom utan att det bara är inbillning. Att det skulle vara noceboeffekten istället för placeboeffekten. Att en nära vän säger det känns inte kul alls. Jag har verkligen mått piss av nedtrappningen. Kämpat och stått ut i det. Det är inget jag hittar på eller inbillar mig! Den som själv trappat ned/slutat med medicin vet hur man kan må... Känns bättre nu men är ganska nedstämd. Vet inte om det beror på att jag trappat ned eller om det beror på annat. Blir alltid lika rädd när jag hamnar i en svacka och allt känns mörkt. Så rädd att inte må bättre någonsin.
Igår va jag på stan och fikade ensam. Så mysigt! Sånt mår jag bra av :) Även att fika med andra såklart! Har ätit goda frukostar nu när jag är hemma. Öst på med mormors egenplockade blåbär, kokosflakes, pumpafrön, valnötter, solrosfrön och jordnötssmör. Mums! Skulle vilja testa smoothiebowl nån gång. Även banan och avokado mixat med kakao. Blir aldrig av bara, rädd att inte tycka om det så kör vidare på mina säkra kort 😉 Nån som testat mixa banan och avokado?
Camilla

Det var det dummaste jag har hört att du inte blir betrodd hur du mår! Vem har rätt att tro du hittar på? Usch så besviken jag skulle bli på den personen! Jag vet själv hur det är att trappa ut medicinen, ett rent helvete. Äter du 40 mg nu? När ska du trappa ner ytterligare?
Jag vill också sluta med mina brintellix men är nog inte riktigt rätt tid nu. Har precis börjat i en terapi.
Ta hand om dig! Kramar

Svar: Ja jag blev väldigt besviken! Det är sjukt tufft att trappa ner för mig. Jag får bestämma själv hur länge jag äter 40 mg innan jag sänker till 20. Men blir nog ett tag. Nån månad kanske. Vad äter du Brintellix mot? Hur känns terapin? Kramar
Ida

Ellinore

Hej
Jag har aldrig mått så dåligt som när jag satte ut fluoxetin. Blev tvungen att bli inlagd under tiden till och med. Så lyssna inte på andra som inte varit med om det själv. Kämpa på fina du! 💕

Svar: Oj! Fy vad jobbigt! Hur reagerade du? Stor kram till dig ❤
Ida

Asta

Folk som inte har medicinsk utbildning ska inte uttala sig om hur läkemedel funkar....arghhhhh
(Om de inte själva har erfarenhet av medicinen och kan bidra med något hjälpsamt.)
Fråga nästa gång var personen har fått sin läkar utbildning ifrån....

Svar: Nej precis!!! Blev så besviken!
Ida

Anonym

Jag har faktiskt aldrig upplevt direkta utsättningsbesvär av några av mina mediciner... inte som jag märkt av själv i alla fall... däremot vet jag att om jag glömmer (när jag glömmer) voxran ett par dagar så tappar jag det mesta. Och varenda jävla gång så blir det efterhandsanalys, jag inser det inte förrän efteråt...
men av ssri har jag aldrig haft effekt (bara negativ), kanske därför jag aldrig fått utsättningssymptom...

Svar: Va skönt att du sluppit utsättningssymptom! Sjukt hur mycket medicinen gör med en egentligen. Hur beroende man är av den.
Ida

Tisa

Jag förstår inte varför personer i din omgivning tror att du inbillar dig. Det är väl helt klart att man kan få utsättningssymptom. Jag menar det är ju många som får det. Jag har aldrig fått det, men däremot om jag glömmer att ta min venlafaxin på morgonen mår jag sjukt dåligt till kvällen och det blir knappt så att jag kan hantera det.

Svar: Nej jag fattar inte det heller? Varför skulle jag inbilla mig liksom? VILL inte må skit! Hen hade aldrig hört att man kan få utsättningssymptom verkar det som...
Ida

Linda

Jag har mixat avokado & banan dock utan kakao. Jättegott! Toppat med frön och eller müsli. Testa! Kram

Svar: Ska absolut testa! Kram
Ida

Jen

Prova banan, avokado och vaniljmjölk i smoothie :) så gott!

Svar: Låter supergott :)
Ida

Maria

Fluoxetin är nog den värsta medicinen jag använt gällande utsättningssymtom. Då har jag ätit många olika sorter, även stått på hög dos Morfin under lång tid. Morfinet var lätt att sätta ut i jämfört med Fluoxtinet.
Sen så reagerar vi ju alla olika på medicin, både när det ska in och sen ut.

Svar: Usch! Hur reagerade du när du trappade ner på Fluoxetin?
Ida

Kristina

Har man aldrig trappat ner på SSRI ska man inte uttala sig. För flera år sedan trappade jag ner på Sertralin. Jag mådde illa, blev jättetrött och svettades dessutom REJÄLT om nätterna ett bra tag. Och då har jag förstått att Fluoxetin är värre. Woho, det blir kul när jag någon gång i framtiden ska trappa ner på det..

Svar: Nej precis. Så dumt att uttala sig om man inte kan nåt om det. Men alla reagerar olika starkt. Kanske går bättre för dig :)
Ida

Anonym

Så onödigt att säga en sådan sak. Från en vän dessutom. Hur ser den personen på dej egentligen kan man undra. Jag hade känt mej både kränkt och besviken. Hur personer påverkas av läkemedel är i högsta grad individuellt (jag har utbildning) och inget någon annan kan avgöra hos någon annan vad som är verkligt och vad som är "inbillning". Det var det dummaste jag hört på länge! Jag mådde jättebra när jag satte ut 20 mg fluoxetin men vet det kan variera oerhört. Mådde otroligt bra när jag satte ut dom med och var stark psykiskt. Det kan också påverka vart man befinner sej på den skalan.
Hoppas det ger sej snart så du får njuta av det medicinfria livet, om det är så du önskar! Kram Lisa

Svar: Jag kände mig väldigt besviken. Varför skulle jag inbilla mig liksom? Ja det beror mycket på var i livet man befinner sig. Om man har det stabilt runtomkring sig eller inte. Hoppas kunna klara mig utan mediciner på sikt. Kramar
Ida

Helena

Fina fina Ida! Jag tycker du kämpar på så himla bra!!! När jag slutade med Fluoxetin bytte jag till en annan sort, därför fick jag inte så stora utsättningssymptom, men jag vet att många mår skit när de trappar ut den! Om du känner att du verkligen vill fortsätta försöka trappa ut det, tycker jag att du ska göra det! Jag tror på dig oavsett! Och skulle det vara så att det inte fungerar att sätta ut den just nu, kan du göra det senare! Det är inget misslyckande. Kämpa på fina du ❤❤❤

Svar: Fina fina Helena tack för att du tar dig tid att skriva. Jag vill testa att se hur jag mår på en lägre dos till att börja med. På sikt vill jag klara mig utan mediciner men går inte det så kommer jag börja igen. Kramar
Ida

Camilla

Jag äter brintellix mot depression. Det är väl typ samma som fluoxetin. Terapin känns bra, lite svårt att säga när jag precis börjat men tycker att psykologen är väldigt bra. Kramar

Svar: Hoppas teeapin hjälper på sikt! Ta hand om dig 💜
Ida

Maria

Ja på alla möjliga sätt både psykiskt och fysiskt. Nu är det ett tag sedan. Men yrsel, illamående, kraftig sjukdomskänsla, mer ångest mm.
Men det gick ju över, men det var några veckor som var riktigt jobbiga.

Svar: Samma som jag känner. Ska ha 40mg per dag ett tag innan jag minskar ytterligare. Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress