Tjoho! Min kropp känns lite konstig. Jag svettas om nätterna, får massa finnar, har värk i kroppen och inatt vaknade jag och va helt yr. Allt snurrade även då jag låg ner och blundade. Hade även jobbiga mardrömmar om att jag va inlagd. Usch!
Annars har jag känt en skillnad i mitt tänk och mitt förhållningssätt till mig själv. Har börjat känna en VILJA att öka i vikt. Vågar knappt skriva det för är så rädd att denna vilja ska försvinna. Men jag skiter fullkomligt i kalorier och vill verkligen ta hand om min kropp nu. Den ska hålla livet ut. Har redan massa men efter äs. Har värk, ryggont, ont i leder, osteoporos mm. Jag är bara 31 år. Undra hur min kropp kommer må när jag är 51? Hemsk tanke! Vill kunna göra saker utan att va rädd för skador. Får ont när jag cyklar, går och springa kan jag inte ens. Fy fan va äs har misshandlat mig! Som ett destruktivt förhållande. Nån som tryckt ned mig, hatat mig, slagit mig, svält mig och pinat mig i 18 år. Fruktansvärt! Jag vill ha en annan framtid. Vill må så bra jag kan även om jag inte blir helt fri. Orkar inte hata min mage för att den putar ut och inte går inåt eller är platt. Vad ska man med en platt mage till egentligen? Vad ska man med ett mellanrum mellan låren till? Visa upp? För vem? Du lever för DIN skull och inte för andras. Och det är inte duktigt att ha en platt mage eller mellanrum mellan benen! Det är sjukt! Det är ensamhet, ångest, tårar, pina. Nej, jag vill njuta av livet som är kvar. Hellre en mjuk mage och en glad Ida än en platt mage och ångestfylld och sorgsen Ida. Orkar inte bry mig om hur min kropp ser ut längre. Den ska få bli som den blir när jag äter som jag vill. Fuck normer och sjuka ideal! Är ni med mig? 😍
Anonym

Du ser väldigt fräsch ut. Måste vara jobbigt när man mår dåligt men ser frisk ut?:( Att man liksom behöver övertyga andra..
Men klart. DU är den som ska kämpa. DU är den som ska må bra!:)
Kämpa på!

Svar: Jag ser inte ut såhär när jag är frisk!
Ida

Bella

Anonym, det kan vara den mest onödiga kommentar jag läst på länge. 31 år och lider av men som osteoporos, värk osv. Nej, det är inte riktigt definitionen av att vara "fräsch".

Svar: Jag ser inte ut såhär när jag är frisk och normalviktig. Då är ja betydligt rundare i ansiktet tex. Jobbigt att höra att jag ser bra ut nu för rädd att bli ful om jag ökar ännu mer i vikt. Min kropp är förfallen även om det inte syns på bilden...
Ida

Anonym

Man vill väl höra att man ser fräsch ut eller? Hade det varit bättre om jag sa att du ser ut som ett vrak?
Jag är i samma ålder, har samma problem och tusen därtill men ser även ut som jag knarkat i 10 år.
Så inte jättekul...

ellen

Så klart att jag är med dig!! 👊💪

Svar: Heja oss 😍💪
Ida

Asta

Klart jag är med dig!
Kram


Svar: Kram 😚
Ida

MALIN

Du har så rätt! GRYMT! Kram

Svar: Ja nu jäklar 😀 Kram
Ida

Helena

Är med. Vägen framför oss är inte spikrak. Men vi SKA greja det! Tillsammans genom helvetet, mot livet 💪🏼

Svar: Precis så! Så jävla trött på detta nu! Kram
Ida

Amanda

Är verkligen med dig, och du är ju så himla fin!! <3

Svar: Men åå tack snälla du 💜
Ida

Helena

Såklart är jag med dig!!! Nu krigar vi tillsammans! Det finns så mycket liv för dig att vinna tillbaka, finaste Ida 😍😘❤️

Svar: Åh tack fina vän 😍 Vore så kul att träffa dig då du verkar va en genomfin människa ☺ Massa kramar
Ida

Anonym

Bara för att någon säger att du ser fräsch/fin ut på ett foto innebär det ju inte per automatik att du skulle betraktas som "ful" om du skulle vara normalviktig, det är dina egna hjärnspöken som sätter det likhetstecknet.
Du kanske bör reflektera över varför du egentligen lägger upp bilder på dig själv? Är du så känslig för den typen av kommentarer kan det nog vara bättre att låta bli.

Svar: Jag lägger typ aldrig upp bilder på mig själv. Extremt sällan. Absolut kul att höra att man ser fräsch ut :) Är inte så känslig bara en tanke som poppar upp ibland att om folk tycker jag ser frisk ut nu så kanske jag inte behöver öka mer i vikt. Hjärnspöken ja.
Ida

Anonym

Håller med anonym ovan. Så enormt stor skillnad ser man inte ens på 10 kilos viktuppgång på folk. Och du är fin!

Svar: Tack!
Ida

AnnaPanna

<3 Jag tänker det kanske är bra om du kontaktar någon läkare. Även om du kämpar på med maten och får i dig mer än när du inte åt alls så har som du säger kroppen tagit stryk. Så ta det på allvar det kan ju handla om vitamin eller mineralbrister, det kan också vara så att din kropp är så sliten så att du faktiskt kanske behöver vara i viloläge. Även om du säger du har ökat i vikt.
Sedan förstår jag att kommentarer som "du ser fin ut" kan trigga något enormt! Det är ätstörningen och oron, rädslan som spökar.
Jag ser en fin tjej men som ändå behöver lägga på sig fler kilon för att bli hälsosam.
Du är på G. Tycker det är modigt av dig att inse att det faktiskt inte spelar någon roll om man har mellanrum mellan låren o så vidare. Jag tycker det är bra att du känner att du behöver gå upp mer i vikt. Men jag förstår också att det inte för det är en dans på rosor.
Kämpa på!!
Hejja dig!!

Svar: Ja en läkarkoll vore nog bra. Va hos en för inte så längesen. Allt va bra och proverna också. Ja jag vill inte se fin ut som sjuk. Så skevt ideal att man anses va fin när man i själva verket lider av ätstörningar :( Tack snälla du! 😍 Kram
Ida

AnnaPanna

Ps även om kommentaren inte var menad att såra eller få dig tveka <3
Det är det som är så lurigt med internet när man inte hör tonlägen utan måste tolka in vad folk tänker och tycker <3
Kram

Svar: Nej det va säkert inte illa menat. Mina hjärnspöken som tolkade allt fel bara...
Ida

Anonym

Tycker också du ser fräsch och sund ut jämfört med tidigare, varför är det fel att säga det? Om du bestämt dig för att kriga mot sjukdomen måste du också förbereda dig för att folk eventuellt kommenterar utseendet (förhoppningsvis positivt). Du medger också att du ökat i vikt, vilket är superbra! Själv är jag underviktig men ökar, är jätteglad för minsta gram jag ökar! Är inte attraktivt att som 28-åring se ut som en liten flicka i kroppen 😔 En annan sak jag tänker på är att du vid flera tillfällen sagt/skrivit att du är så less på sjukdomen och ska besegra den once and for all. Vad är det som kommer att göra att du lyckas den här gången? Jag tror på dig, absolut! Är bara nyfiken då jag själv genomgått två beh och inte är frisk än idag.

Svar: Inget fel att säga det. Vill bara uppmärksamma att jag inte är frisk eller mår bra även om jag ser fräsch ut. Att skenet kan bedra. Jag är SÅ trött på att va sjuk. Vill inte längre! Det är skillnaden.
Ida

Linda

Så fin du är!

Linda

Så fin du är!

Svar: Åh tack :)
Ida

Anonym

Du har skrivit såhär i typ 7 år nu. Har du någon konkret plan för hur det inte ska bli som alla andra gånger du "verkligen bestämt dig"? Tror det kan vara bra att fundera över vad som gått fel de andra gångerna. Vad är skillnaden den här gången?

Svar: Nej jag fokuserar inte på det som gått fel tidigare utan på det som gått bra! Skillnaden är min inre vilja.
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Normer och ideal är bland det värsta jag vet för det förstör liv... Förstår att du är rädd att viljan ska försvinna och det kanske den kommer göra i perioder också (talar av egen erfarenhet när det gäller min psykiska ohälsa) men även om du tar ett steg fram och två bak så kommer du ändå framåt, även om det går sakta. Du kommer en dag må bra, det är jag säker på. Ge inte upp även om vissa dagar känns förjävliga. Du är stark och du klarar detta, vi kämpar tillsammans! <3

Svar: Tusen tack för dina fina ord 💜 Betyder mycket att du stöttar mig! Hatar också alla ideal och normer. Tänk om de inte fanns? Fatta va skönt!!!
Stor kram
Ida

Anonym

Tror på dig! Med vilja kommer man långt :) Men har låtit på dig som att viljan funnits där i många år...

Svar: Viljan har funnits där men jag har inte varit beredd att verkligen agera fullt ut.
Ida

Anonym

Tror på dig! Och så rätt skrivet 😊Med denna viljan och styrkan kommer du vart du vill 😊 Massa kramar och pepp ❤

Rebecca

Så rätt skrivet, riktigt power! Med den styrkan som du har så kan du komma var som helst, heja dig! Massa kramar o pepp ❤❤

Svar: Tack för peopen ❤
Ida

elin

Nu har jag dragit i gång ett roligt samarbete bloggen , vill du veta mer? In och kika<3

Svar: Ska kika in :)
Ida

Emmy

Halkat in på din blogg nu det senaste och känner ju inte dig, men vill ändå ge dig en stor kram och pepp! <3 heja dig och din inre vilja!!

Svar: Tusen tack för ditt pepp 😍
Ida

Ninna

Absolut! Är lika gammal som du och tänker nog ofta på hur framtiden ser ut om jag fortsätter såhär. Har du någonsin skrivit/tänkt på hur livet ser ut efter 1, 3 eller 5år om du fortsätter såhär? rekommenderar att tänka och fast skriva ner, likaså om du vore frisk hur "drömlivet" ser ut efter 1, 3, 5år. vilket är bättre? Livet blir bara bättre när man är frisk. Alltid finns det hopp även om man varit 20år sjuk. Du skall bara våga! Göra en plan och hålla fast vid den inte bara säga utan köra rakt framåt! Det finns alltid något vackert i var och en vare sig man är frisk är sjuk, likasom du har. uppskatta dina goda egenskaper, även om du nu inte är(?)nöjd med ditt utseende tänk på att det är sjukdomen som gör det. inte ser en cancerpatient heller bäst ut som sjuk. du är inte anorexin. till en anorektiker är kommentaren kring utseende inte rekommenderat för de tolkas ofta fel. att säga du ser bra ut tolkas som antingen jag är tjock eller nu är jag frisk->behöver inte kämpa/gå upp i vikt. att säga du ser ful sjuk ut tolkas som jag är misslyckad, dålig och hemsk->självskadebeteende, diet eller tvångsmotion.

Svar: Tänker ofta på hur mitt liv kommer se ut om x antal år om jag fortsätter så här. Det är en bra tanke. Den hjälper mig att kämpa. Vill ju ha ett bättre liv i framtiden.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress