Ja nu har jag kanat ner igen. Mått ganska bra ett tag men igår vände det. Har haft sån energi och allt har känts ljust ett tag men inte nu längre. Har sån fruktansvärd ångest. Kan inte säga varför. Beror nog på flera saker. Bla min ekonomi. Fick pengar från Försäkringskassan igår men när jag betalat alla räkningar och köpt mediciner så ekade kontot nästan tomt igen 😦 Blir såå ledsen och frustrerad över detta. Har gått och längtat efter den 18e då jag får pengar så jag kan köpa mig en ost. Så tragiskt egentligen. Köpte mig en billig ost på Netto idag men det ger ändå ångrst för jag behöver ju egentligen inte den där osten. KAN äta macka med bara smör liksom. Men samtidigt orkar jag inte ha ångest över att jag köper mat. Mat som är min medicin. Äter så mycket och då ökar också matkontot. Önskar jag hade åtminstone 10 000 att ta ut efter skatt. Vore en enorm frihet för mig. Kass månadspeng för de flesta men mycket för mig.
Även ångest över att jag tackade nej till lunch hos mamma och till att åka till sjön med henne. Känner mig så elak och tråkig. Får jättedåligt samvete över att tacka nej men idag mår jag verkligen inte bra. Vill bara vara ensam. Vet också att det lätt blir tjafs mellan mamma och mig när jag mår såhär. Lika bra att hålla mig på min kant då. Ibland får jag för mig att jag har bipolär typ 2 eller nåt? Eller är det typiskt EIPS (borderline) att humöret svänger så? Kan kännas asbra i ena stunden och åt helvete i nästa. Men har haft en längre period med bra mående och energi och vaknat tidigt osv men nu känner jag mig helt nere. Fattar inte? Vaknar om nätterna och ligger och tänker på hur jag ska göra med Livslinjen. Lutar åt att jag bor kvar här hemma och pendlar till Vänersborg två dagar i veckan för att gå i dbt. Även börja sjunga i kör. Så rädd att fatta fel beslut bara. Att jag ska ångra mig. Ångest över alla dessa val. Nu ska jag försöka koppla av och sola på balkongen :) Stor kram på er och tack för att ni bryr er ❤
Anonym

Vännen du ser sjukt tunn ut! Blir orolig....

Svar: Det behöver du inte vara.
Ida

Bella

Ekonomin kan verkligen dra humöret i botten! Tro mig, jag får extrem ångest. Jag vet inte vad FK ger dig per månad, men jag själv har typ 5000-6000 kr att leva på per månad. För visso inte FK utan studentbudget, men ändå. Det är verkligen ingen lyx. Men kan starkt tipsa dig om Ica Basics produkter och Garant, två budgetmärken som ärligt talat är lika bra som dom "riktiga" produkterna. Och storpack! Man tjänar verkligen på det i längden.

Svar: Bor du i egen lägenhet också? Ja ekonomin påverkar ens mående mycket tyvärr :( Hatar att få ångest av att handla mat, för mat ska va nåt positivt för mig. Jag köper alltid ica basic och garant och mycket på nedsatta varor som snart går ut i datum.
Du har ju så mycket snygga kläder och smink. Hur har du råd?
Kram
Ida

Linda

Hej. Jag vet exakt hur du mår o tänker, jag är sjuk pensionär o efter alla räkningar är betalda, har jag bara kvar 1300kr,det ska räcka till mat, kanske läder,.. Sjukt att vi inte får mer pengar från försäkringskassan.

Svar: Är i exakt samma situation. Vill kunna ta en fika på stan, luncha med en vän, ta bussen/tåget till en vän eller en liten semester. Vill kunna köpa den där fina tröjan och den goda osten. Varför ska vi som redan ligger ner straffas?
Ida

Linda

Det är verkligen jobbigt o man får sån ångest av att inte ha råd med det man vill o behöver ha. Hoppas du mår bättre nu. Sköt om dig. Kram

Svar: Ja jag mår jättedåligt över det. Vill inte att pengar ska betyda så mycket men det gör de tyvärr :(
Ida

Netti Starby

Nej fy vad jobbigt du har det och dålig ekonomi ger verkligen ångest. Ta hand om dig och du ska inte ha ångest för att du köpte hem en ost! <3 Kramis

Svar: Ja det är piss! Har ångest varje dag och min kassa inkomst gör ångesten ännu värre :( Hatar det! Vill kunna leva och inte behöva snåla på ALLT. Kram ❤
Ida

A

Jag har 6000 i arbetslöshetskassa.
Men har fasta utgifter på bra mycket mer än så. (Köpt lägenhet och mat)
Tack o lov har jag sparpengar men nån lyxigare aktivitet är inte att tänka på.
Inte heller flådig mat eller dyra kläder.
Din kropp behöver ost! Så du måste ju köpa det

Svar: Det är verkligen sååå jobbigt att leva med så dålig inkomst. Fattar inte hur dom tror att man ska klara sig på den summan?
Ida

Linda

Kläder inte läder... 😂

MALIN

Usch ja.... ens ekonomi kan verkligen dra ner en totalt. I feel you! Kram

Svar: Mmm verkligen! Så hemskt att pengar ska påverka en så mycket!
Ida

Sara

Det är verkligen superjobbigt när det gapar tomt i plånboken, gick väldigt nyligen igenom liknande och det tär på en. Tycker verkligen du gör helt rätt som ändå prioriterar mat som är så viktigt! Hoppas det känns bättre snart! <3

Svar: Ja att behöva räkna allt och vända på varje krona tär enormt. Tänk vilken frihet att kunna handla det man verkligen vill ha och behöver utan ångest. Kramar
Ida

Anonym

Men du behöver nog kämpa hårdare för att ha en stabil kropp och grund att stå på i höst.
Ledsen att behöva säga det!

Svar: Du behöver inte va ledsen för att säga det. Bara din åsikt ju :)
Ida

ellen

Skickar en stor, stor styrkekram! <3 ekonomi är verkligen inget roligt kapitel...jag tror också att det kan vara svårare att veta exakt vad i ens mående som beror på vad så länge kroppen inte har en frisk vikt och äs fortfarande är närvarande...en hel del drag som nedstämdhet, pendla i humöret etc blir ju ofta förstärkta när kroppen och hjärnan inte riktigt får det den behöver, om du förstår hur jag menar? Det märks dock av dina texter att du verkligen vill bli fri(sk) på allvar nu ida och jag vet att du kommer fixa det!

Svar: Ja med en undernärd kropp fungerar man inte optimalt. Men humöret har pendlat även då jag haft en högre vikt... Nu går jag emot mer och mer o vikten ökar vilket i sig kan påverka mitt humör. Ang hösten är jag sååå kluven. Usch! Stor kram till dig min kämpe!
Ida

Linda

Som en fattig student önskar jag också lite mer inkomst!!

Svar: Ja det är inte kul... Vad får du i CSN?
Ida

Frida G Svensson

det är fan inte rättvist att det ska vara såhär!

Svar: Nej 😦 Det är hemskt!
Ida

Bella

(Svar på ditt svar, hehe). Jo precis, jag bor i egen lägenhet och har gjort det i 1.5 år nu. Majoriteten utav alla sminkprodukter räcker otroligt länge, och jag råkar även sitta på turen att ha en farmor som är sminkförsäljare. Jag köper själv ibland också, produkter som foundation då dom tar slut så fort. Men till exempel en ögonskuggepalett räcker ju typ.. för evigt, haha?
Kläder får jag ganska mycket via samarbeten, sen så prioriterar jag även en viss del utav det i min ekonomi. Sen måste jag poängtera att samarbeten inte innebär "lyx och tur", utan det är något jag jobbar för att få.
Mat för en person behöver ju inte kosta alltför mycket förutsatt att man gör smarta val, och jag drar sällan ut på aktiviteter som kostar (vanligtvis utgångar men jag undviker alkohol nu när jag går på starka mediciner). Då finns det pengar till övers, även efter hyra och räkningar ;)

Svar: Åh va kul med en farmor som säljer smink 😀 Hur får man göra samarbeten? Verkar kul! Mat kan va billigt ja men jag vill ha nötter, jordnötssmör, ost mm. Skulle kunna äta gröt istället för att spara in pengar men känns så fel att dra in på maten efter alla år med ätstörningar. Vill kunna äta det jag tycker om. Aktiviteter är jag aldrig på. Så där har jag inga utgifter.
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Ångest kring ekonomin är inte att leka med :/ Det är förståeligt att ditt humör sänktes av det. Hoppas du snart känner dig piggare och gladare igen <3

Svar: Nej det är hemskt! Påverkar mig väldigt mycket tyvärr :( Blir ständigt påmind om det. Vad säger man om man ska på dejt och inte har råd att äta på restaurang tex? Skäms fan. Tack snälla för din omtanke <3
Ida

Alex

Hej,
Visst hade du varit i kontakt med y-lab? Verkar det som ett bra ställe?
Har blivit erbjuden att komma dit för undersökning akut ,men har ångest för ev fettmätning..vet inte om det är värt pengarna helt.
Samtidigt var hon den första på ÅR som förstått mig o mina symptom.

Svar: Jag rekommenderar dig att åka dit och träffa henne irl. Du får en bättre inblick i deras behandling då. Säg att du är orolig för att veta din fettprocent. Det va jag med men va tvungen att se den då det ingick i deras behandling. Du klarar det. Avstå inte pga fettmätningen. Dyrt är det tyvärr men du kan alltid åka dit och bolla tankar med henne. Kram
Ida

Anonym

Intressant fråga, Alex. Jag undrar också hur y-lab är och vad en behandling där kostar i runda slängar.

Svar: Kostar mycket. Men är individuellt. Ring ylab och fråga själv. Kram
Ida

Linda

Hej så länge man inte har råd med saker blir man ju ännu mer Depp o får ångest. Att inte kunna köpa det man behöver ha. Att inte kunna spara till något. Är verkligen svårt. Tycker verkligen att försäkringskassan ska förstå oss, att vi behöver kunna köpa sånt vi behöver o ibland vill ha. Kan ju inte bara gå ut o köpa något spontant. Trist... Hur mår du idag? Tycker du om när det är varmt ute? Kramar

Svar: Ja jag blir väldigt nere av att va så begränsad. Älskar egentligen kläder tex men kan inte köpa :( Vill klippa och färga håret, tatuera mig mm. Allt är så dyrt!! Mår sådär. Jävligt trött. Inte på topp direkt... Gillar värme till en viss grad. Föör varmt är inte skönt. 20-25 grader är max. Gärna lite blåst också. Annars mår jag inte bra. Du då? Kram
Ida

ninna

jag tycker du har rätt och säga nej nu vill jag vara ensam orkar inte. man skall tänka på sig själv och egna orket. du gjorde rätt och din mamma förstår säkert. alltid behöver man inte orka. inte göra med tvång eller bara för att någon annan vill. fortsätt så bara det inte blir en vana och låter äs styra valet, att det blir risk att man blir antisocial.

Svar: Ja absolut. Mamma förstod men jag får så dåligt samvete ändå.
Ida

Anonym

Sorry to say it men du har makten i ditt liv, och du kan ta den. VILL du vara sjukpensionär? Det vill inte jag. Därför tog jag tag i det och sökte ett jobb bara sådär apropå, och ska börja plugga till hösten... har pluggat 1.5 år tidigare men det kändes inte rätt... jag har haft aktivitetsersättning och liksom du varit så gott som helt isolerad sedan jag var 14-15 (var sjukskriven delar av nian och läste hela gymnasiet på distans, samt varit inlagd och på B.hem under totalt nio år av denna tid, mellan 15 och 24 års ålder, är 27, snart 28 idag.) bortsett från den period jag pluggade när jag var 25-26. Det är läskigt som fan men vad som skrämmer mig mer är att bli sjukpensionär och leva resten av mitt liv som jag gjort under mer än halva mitt liv. Jag är inte frisk och mår inte bra, men jag mår bättre av att göra något.
Annars, om du är intresserad kan du ju börja med typ aktier (också roligt!) om jag inte missminner mig har du tidigare sagt att du har arv efter din far, avkastning på det genererar också inkomst :)

Svar: Nej vill såklart inte va sjukpensionär! Men orkar inte jobba. Har testat så många gånger och då alltid fallit tillbaka igen o börjat må sämre. Klarar inte press stress o krav. Men vill börja jobba lite smått tids nog.
Ida

Anonym

Ett tips bara om du vill ha jobb, gå INTE till AF. De skulle förmodligen bara placera dig i någon insats som kanske kan leda till praktik... och nämn för Guds skull inte dina problem ocj begränsningar. Jobb finns... om inte annat brukar hemtjänst och sånt alltid söka folk.

Svar: Af vet redan allt. Har samarbetat med dom ihop med försäkringskassan ang arbetsträning.
Ida

Anonym

Vad jag menar är att af inte hjälper. Snarare stjälper...

Svar: Ja så kan det absolut vara...
Ida

C

Det är rätt rimligt egentligen. Jag som arbetar heltid i gamla fas 3, 100%, 40 timmar i veckan plockar endast ut mellan 5200-5800 från FK varje månad. Trots övertid. Så varför skulle ni som går hemma och inte behöver lyfta ett finger eller göra nån motprestation för att få bidrag skulle ha mer än oss som sliter förstår jag verkligen inte?!?!?!

Svar: Den åsikten står för dig. Jag orkar inte ens motargumentera. Men håller inte med dig!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress