Hej på er gott folk!
Bloggar från min dator jag äntligen har packat upp från väskan från Färgelanda, bara två månader sedan jag slutade där haha ;) Bättre sent än aldrig! Har fortfarande inte packat upp mina kläder dock... Sååå trist! Hatar att plocka upp kläder! Dom kan ligga där tills jag drar igen i augusti ;) Vet inte om jag berättat det men det blir ett år till på Livslinjen. Den läggs inte ned. Jag har tackat ja till ytterligare ett år på internatet och Livslinjen. Nu med en helt ny klass (förutom en person som gick i min klass förra året). Blir en liten klass i år. Typ nio stycken mot 15 förra året. Hoppas verkligen det blir en bra grupp. Förra klassen va inte så jättebra enligt mig. Mycket skitsnack, drama och sånt. Kändes som jag kom tillbaka till högstadiet. Usch! Detta år ska jag verkligen fokusera på MIG SJÄLV! Kommer ju gå i DBT samtidigt så det blir fullt upp. Får se hur det kommer gå... Lite orolig att det kommer bli för mycket för mig men blir förmodligen så att jag går halvtid i skolan för att orka med DBT:n. Ska åka iväg två dagar i veckan för att gå på DBT så det tar en hel del tid och energi från mig. Har vacklat länge fram och tillbaka huruvida jag ska börja Livs eller inte. Va ett tufft år förra året. På flera plan. Är verkligen en utmaning att bo på internat med massa folk som man inte själv har valt att bo med. En prövning! Så ser mina planer ut ett år framåt. Känns skönt att ha en plan. Känns lättare att vara ensam nu då jag vet att det inte kommer vara så för evigt.
Vill påminna er om att livet är här och nu. Skjut inte upp saker och ting till senare för det kanske inte kommer nåt "senare". Försök att vara i nuet. Njut av vädret, bullen, kramen, promenaden eller vad det nu kan vara. Småsaker i vardagen är viktiga. Livet består trots allt mest av vardagar. Lev inte bara på helgerna och på semestern. Så tragiskt att folk jobbar ihjäl sig för att sen kunna njuta av lördagen för att sen ha söndagsångest för att det snart är dags att jobba igen. Så vill INTE jag ha det. Vill du? Vad gör du för att vardagen ska kännas lite bättre? Dela gärna med dig av tips och idéer :-)
Anonym

Tyvärr är det ju lite så livet funkar. Jobba för att få pengar och sen kunna njuta.
Det får man liksom acceptera i detta liv:)

Svar: Nej man måste inte acceptera det. Att ha ångest inför varje jobbvecka är slöseri med livet anser jag. Att leva endast lördagar är att kasta bort sitt dyrbara liv. Självklart behöver man jobba o tjäna pengar men önskar att fler inte kände sån ångest inför varje ny jobbvecka. Tragiskt.
Ida

Amanda CL

Nu blir jag nyfiken, vad är Livslinjen? :)

Svar: Ska skriva ett inlägg om det 😃
Ida

frida G svensson

Jag njuter alltid av min vardag!

Svar: Underbart :) Inte alla som gör...
Ida

Ninna

Tacksamhetsdagbok; varje kväll listar upp 3-5 bra saker som hänt/fått till stånd under dagen och tänker alltid positivt på det jag har istället för vad jag saknar. Kan kännas svårt och tom. dumt till en början men fungerar när man ger den chans och tid. Koncentrera på det goda, även om dagen käns skit.

Svar: Kanske borde testa det där med tacksamhetsbok. Men blir ju samma varje kväll haha 😂
Ida

ellen

Åh, vad roligt att det blir ett till år på Livslinjen! Håller tummen för att det blir en bra grupp samt att du kan kombinera det med dbt:n. Jag jobbar dagligen med att försöka vara mer här och nu även om det är svårt. Skriver ner tre positiva saker med dagen varje kväll. Försöker även att tänka positivt även om det känns piss. Kramar!

Svar: Tack 😃 Bta att du jobbar med dig själv och försöker tänka positivt och vara tacksam för det du har. Du är verkligen en kämpe! Kram
Ida

Helena

Vilken fin bild på dig! Det värmer mig att du kan gå ett år till! Hoppas att du hittar en bra hyresgäst till din lägenhet också. Kämpa på fina du ❤️ DBT är jobbigt, men väldigt väldigt lärorikt. Jag tror att du kommer gilla det, även om det självklart kommer ta mycket energi från dig. Jag tror på dig, precis som alltid ❤️

Svar: Åh tack finis!! Hoppas klassen blir bättre än förra året. Klassen betyder så mycket. Ja dbt är tufft och vet inte hur jag ska orka allt men får försöka :)
Du är bäst! Stor kram till dig ❤
Ida

Elin

Det är så viktigt att fokusera på sig själv och sitt mående emellan åt i bland måste man bara släppa allt annat och tänka på sig själv <3

Svar: Ja verkligen! Men svårt när det händer massa saker som påverkar en runtomkring. Kram
Ida

Louise

Va roligt 😊

Svar: Hoppas det blir bra 😃
Ida

Camilla

Så roligt att det blir ett år till för dig på livslinjen och även DBT 😊 Det kommer bli bra för dig hör jag ❤️ Kramar

Svar: Hoppas det blir bra. Varit väldigt tveksam till ett år till på Livs men ska testa. Hur mår du? Kram 😘
Ida

Mia

Så roligt att de behåller den, innan jag flyttade till Sthlm så var den linjen ett av mina alternativ, men sen kom jag in på en annan linje jag hellre ville gå på. Men nu om jag flyttar tillbaka så kan jag absolut tänka mig att gå den! Hoppas att du får en bättre klass i år. Kram Mia

Svar: Ja jättebra då såna linjer verkligen behövs! Vad läser du i sthlm? Va det inte svårt att få boende? Hoppas på en bra klass :) Kram
Ida

Sophia

Vad pluggar man på livslinjen?

Svar: Ska skriva ett inlägg om det 😃
Ida

Felicia

Så fin är du! Jag blir så otroligt glad för din skull att du ska gå ett år till. Hoppas det blir en bra grupp i år. Kram

Svar: Åh tack! Hoppas jag oxå 😃 Kram
Ida

Felicia

Så fin är du! Jag blir så otroligt glad för din skull att du ska gå ett år till. Hoppas det blir en bra grupp i år. Kram

Bella

Oj, det där med söndagsångest är himla svårt. När man pluggar så är det nog något som man helt enkelt "bara får ta", förutsatt att man inte gillar att plugga såklart! Men i och med att man "måste" läsa vissa kurser för att få vidare behörighet så är det bara att kämpa sig igenom, åtminstone enligt egen erfarenhet.
Vidare i jobblivet så tycker jag att man ska satsa på ett jobb man gillar! Något man trivs med och faktiskt kan se fram emot. Lättare sagt än gjort, givetvis, då det är en hård arbetsmarknad. Med med rätt behörighet och lite envishet så är inget omöjligt ;)

Svar: Ja när man går i skolan har man inget val direkt. Men när man jobbar så är det så tragiskt med de som inte gillar sin arbetsplats o har ångest inför varje ny vecka. Att de bara ser fram emot lördagen...
Ida

Kattis

Skönt att ha en plan och håller tummarna för att det blir en bra klass !☺
I vardagen försöker jag att inte begränsa mig när det gäller aktiviteter utan ser till att kolla på film eller gå ut och käka med en kompis eller göra andra trevligheter mitt i veckan istället för bara på helgen!☺

Svar: Ja det känns bra! Hoppas verkligen på en bra klass. Den betyder så mycket! Bra att du inte bara lever på helgerna utan faktiskt njuter av vardagen också 😃
Ida

Camilla

Jag mår inge bra alls, jättetufft att vara här och ta tag i viktuppgången och allt annat. Kram

Svar: Ja det ÄR tufft att ta tag i alla problem. Men också en förutsättning för att kunna må bättre. Ha tillit till dig själv ❤ Det kommer bli bättre!
Ida

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag har länge gjort så. JOBBAT JOBBAT JOBBAT, tills jag är så trött att jag bara väntar in natten och sedan blir det morgon och jobb igen. Jag hittade aldrig någon balans.

Svar: Usch! Så tragiskt att leva för att jobba och att inte orka annat än att jobba. Många har det så tror jag. Är du sjukskriven nu då? Hur länge? Får du nån hjälp?
Kram
Ida

Isa Bylund

Alltsååå varför går det inte att kommentera på ANDRAS kommentarer här?! haha. VIll säga angående den första kommentaren att klart man måste acceptera att livet innebär plikter för att kunna njuta, men det är en jävla stor bredd på VAD man jobbar med och hur man trivs. Antar Ida syftar på att man inte ska jobba/göra något man verkligen pinas av så att varje vardag (dvs typ 80% av livet) bara är något man lider av.

Med det sagt , hehe, så säger jag hurra för dig Ida, det är veeerkligen sån skön känsla att ha framtiden utstakad, åtminstone om man själv är lite instabil och behöver trygghet NÅGONSTANS. Hoppas du får njuta av sommaren och samla pepp för hösten! Du är ju grym <3

Svar: Gud va störande! Trodde det gick! Går det på din blogg? Har ju också blogg.se.
Ja det va precis så jag menade. Att det är synd att så många har jobb dom får ångest av att gå till. Att de bara ser fram emot och lever på lördagar. Tragiskt!

Åh tack! Så skönt att veta vad jag ska göra ett tag framöver. Hoppas bara att jag orkar med o att jag kommer trivas. Så jävla påfrestande att bo på internat.
Du är också grym Isa <3
Ida

Becca

Jag håller tummarna för att du får en bra klass och att nästa år verkligen blir ditt år! Kram ❤

Becca

Jag håller tummarna för att du får en bra klass och att nästa år verkligen blir ditt år! Kram ❤

Svar: Åh tack så jättemycket!
Ida

Anonym

Till Camilla. Kämpa på och vad stolt att du tagit hjälp. Du skriver ofta peppord till Ida att ni ska välja livet behöver gå upp i vikt att det är prio ett för att gå vidare. Nu önskar jag att du lyssnar på dina kloka ord och ger allt . Att få komma till ÄSkliniker är få förunnat. ❤

Anonym

Jag tycker dock att man lär dig uppskatta helgerna och lediga dagar bättre när man pluggar och jobbar. Värre känns det när man bara går hemma. Så känner det spm att man inte gör något vettigt och att maj aldrig kommer vidare med sitt liv. Alla dagar blir lika.

Svar: Ja så är det. Trist att va sjukskriven för alla dagar ser likadana ut. Märker ingen skillnad på måndag eller lördag...
Ida

Mia

Jag läste en Skrivarlinje på ett år och bodde på deras Internat, sedan delade jag och en vän från skolan 2 sta olika 2:a handslägenheter i 4 år, sen hade jag turen att få en egen lägenhet eftet 6 år i Bostadskön. Sen efter Skrivarlinjen har jag jobbat som Undersköterska på Äldreboende, varit volontär, sjukskriven, och jobbat igen... Kramar Mia

Svar: Kul med skrivarlinje 😃 Vilken skola? Är du utbildad usk? Kram
Ida

Mia

Ja efter skrivarlinjen läste jag till Uska/Skötare. Jag gick på Jakobsbergs Folkhögskola här i Sthlm, sen Didaktus för den "vanliga" utbildningen.
Kram Mia

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress