14 juli 2017

I love Hjo

Allmänt

Va tvungen att dra den vitsen " I love hjo" ;) Besökte nämligen Hjo igår med mamma. Hjo är en liten stad med ca 9000 invånare som ligger vid sjön Vättern. En sommarstad som verkligen blommar ut på sommaren. Vi åkte dit över dagen för att bara komma hemifrån och ha en härlig dag. Det blev verkligen en fin dag tillsammans 😃 Längesedan jag mådde så bra faktiskt! Vi tjafsade ingenting, vi skrattade, strosade runt, åt god mat och fika, fotade och njöt av en underbar sommardag bland massa glada turister 😃 Hade noll ångest. Beställde det vegetariska alternativet på Eiras paviljong som matstället hette. Aldrig ätit bönbifff tidigare men det va gott. Visste inte vad det skulle serveras för tillbehör men tänkte "skit samma jag kan äta vad som helst". Skön känsla! Det blev potatis och bearnaisesås till biffen vilket satt fint ☺ Efter lite strosande på byn så slog vi oss ned på ett café vid torget. Blev kaffe och nöttopp för mig. Jag äääälskar nöttoppar och har gjort sen jag va litet barn. Allt med nötter är gott 😉 Njöt verkligen av friheten igår. Att inte vara inlagd och sitta och titta ut genom fönstret på alla andra som njuter av sommaren utanför. Det är värt all mat och ångest att få vara fri! Är stolt över mig själv. Gjort och gör framsteg. Enkelt? Nej. Men jag är så less på skiten att ni inte kan ana! Orkar liksom inte mer. Det får va nog nu!
Angående Livslinjen så tycker en del att jag velar fram och tillbaka. Jag ÄR ambivalent! Är det nåt fel med det? NEJ!!! Jag är osäker på vad jag vill. Inget konstigt tycker jag. Har precis börjat känna mig hemma i min lägenhet igen efter allt strul med förra hyresgästen. Har börjat landa och finna ro. Då är det plötsligt dags att börja packa, söka hyresgäst, flytta, städa mm inför skolstarten i augusti. Det ÄR jobbigt! Går bättre och bättre med mat och motivation just nu (visst har jag dagar då jag bara stirrar in i väggen o är sjukt nedstämd men över lag går det framåt). Orkar jag bryta upp nu? Är så stressad över allt med lägenheten. Stress påverkar mig negativt. På många plan. Att flytta o börja skola o bo med främmande människor tar oerhört mycket på krafterna. Sist jag började dippade jag både fysiskt och psykiskt. Gick ner lite i vikt och förlorade min mens. Va stressad. Hade många tvång. Med mera. Har inte råd med en dipp till. Säger inte att det behöver bli så denna gång men risken finns. Är många omställningar på en gång. Äta alla måltider med andra på tider jag inte är van vid. Lunch typ halv ett och middag fem. Alldeles för tidig middag för min smak. Äter ni middag så tidigt? Tycker halv sju är lagom typ.
Önskar er en fin fredag ❤
Rain

Jätteroligt att höra att du hade en så bra dag:) Du förtjänar fler sådana. Bönbiffen hade jag velat testa, ser god ut:) Att du är ambivalent angående hösten tycker jag är helt normalt. Förstår dig dig verkligen att du tvekar ibland, speciellt efter hur det gick med förra hyresgästen plus att du vet ju både fördelarna och nackdelarna med att gå livslinjen. Jag hoppas verkligen att allt löser sig och att du får ett bättre år denna gång:) Angående mattiderna så äter jag oftast middag mellan halv 5 och halv 6 men på helgen kan jag äta redan kl 2 haha:)

Svar: Ja det va verkligen såå skönt att må bra för en stund :) Ja det är mycket som stressar mig. Lägenheten, ny klass, dbt mm. Allt på en gång. Vet inte om jag kommer börja livslinjen faktiskt. Rädd det blir fööör mycket för mig. Dbt tar två dagar från skolan varje vecka.
Men äter du inte lunch? Om du äter middag kl.14 när äter du lunch då? Vissa äter ju bara lagad mat en gång per dag (är jag uppväxt med).
Ida

CykelStyre

Härliga bilder, kul att du mådde så bra! Det förtjänar du verkligen.
Hoppas din fredag och helg blir bra också.
Kram

Svar: Tack snälla! Önskar dig en fin helg :) Jag har inget planerat. Kram
Ida

Bella

Härligt med en sådan bra dag! Och det är precis sådär du ska göra, fast varje dag! Ha en positiv inställning och ta vara på det lilla, det kommer du att komma långt på. Självklart är vissa dagar svårare och varje dag kan inte bli bra, men försök. Bara att ta sig ut på en kort promenad när man känner sig instängd kan göra något enormt för måendet. Kram!

Svar: Ja det va underbart! Jag tar mig ut varje dag. Mår inte bra annars. Kram
Ida

Camilla

Härligt att höra att du mådde så bra igår :) fler sånna dagar förtjänar du.
Tycker inte alls att det är konstigt att du velar hur du ska göra med livslinjen. Det är ju stora och många omställningar på en och samma gång. Men jag vet att set kommer bli bra för dig med skola och DBT. Kramsr

Svar: Tack! Du förtjänar oxå att må bra vännen :) Det kommer ska du se. Vet inte om jag vill börja livslinjen faktiskt. Dbt kommer jag gå i (testa iaf, vet ju inte om det passar mig än). Kram
Ida

JoJo

så härligt ni har haft det och maten ser jättegod ut :) kram

Svar: Ja det va härligt :) Mmm den va så god!!
Ida

A

Åh hur känns det med en hel dag utan ångest? Tror aldrig jag kommer få uppleva det igen.
Är det inte min icke existerande framtidsplan som gnager så är det de förflutna eller hur jag ska äta eller hur jag ser ut. Sjukt e det..
Njuut!

Svar: Det kändes konstigt. Tomt. Är det så det känns att va frisk? Tänkte jag... Men ångesten kom tillbaka idag... Men glad för det lilla :)
Ida

Ninna

Håller med att det är jävligt tråkigt orättvist och nedstämmande vara inlagd på avdelning under sommartid om man inte får gå ut. Frihet är glädje där har du en sak vara tacksam över. Härligt att du spenderar tid med din mamma, kanske hon piggade upp och bröt ångesten? Dagsrytmen avgör måltiderna alla är inividuella liksom måltidsmängden. Stolt får du vara över alla små framsteg, även den minsta lilla! Inget fel med att krama och beröma sig själv. when you want to quit think why you even started bra sitat tycker jag.

Svar: Ja ett väldigt bra citat!! :)
Ida

A

Jag förstår den känslan faktiskt! Sjukt att man på nått sätt känner sig trygg med den.

De få gånger i livet jag inte kännt den närvara. Så känns det på riktigt som att jag ska dö?
Alltså typ...är det såhär det känns sekunderna innan döden? Detta lugn?
Låter jätteunderligt...

Med undra om andra lever så? Varje dag?

Svar: Ja det är väldigt konstig känsla. Undrar också om andra "friska" känner det lugnet jämt? Eller oftast iaf. Är det så man "ska" må?
Ida

Rain

Känn efter vad du tror kommer gynna dig mest( alltså att gå livlinjen eller inte) och ta ett beslut efter det:) går själv dbt just nu och har gjort i 3 månader och det är mycket jobb och tar mycket kraft med dels det sociala med dom andra i gruppen när man träffas men även hemuppgifterna och beteendeförändringarna som krävs så jag kan säga att jag orkar inte mycket mer än så. Men det är en bra behandling anser jag än så länge:) Haha ja det blir ju som lunch på helgen om jag äter så tidigt men då äter jag igen runt 5 och sen vid 8 eller något men äter då mackor och godis, kakor eller vad jag nu är sugen på. Jag är med uppväxt med endast ett lagat mål mat om dagen och äter så nu med. När jag gått i ätstörningsbehandling har det ju varit att man ätit 2 lagade mål mat men jag gillar hellre att äta kallt än varmt så väljer att göra såhär nu:)

Svar: Tänker hela tiden på vad som kommer gynna mig mest. Så svårt att veta. Att i förväg veta vad jag kommer orka med och inte. Kommer pendla till Vänersborg 2 dagar i veckan vilket innebär 1 timma i vardera riktning från Lidköping där jag bor nu. Från Livslinjen tar det 25 min enkel resa. Men ska orka med lektioner och att bo på internat och utflykter mm OCH dbt. Känns mycket. Blir fort trött. Har du nån social aktivitet vid sidan av dbt? Jobb, studier, annan aktivitet? Jag har inget. Min terapeut i dbt teamet tycker det är bra att ha en "arena" att öva på. Att vara i ett sammanhang. Kunna utföra ens hemuppgifter på nån liksom.
Mår så dåligt över att inte veta hur jag ska göra :(
Tack för ditt svar. Kram
Ida

Rain

Ja det är ju jättesvårt att veta i förväg vad du kommer orka. Om du tänker på förra året när du gick livslinjen, hade du orkat med dbt då? Om man tänker första terminen för andra terminen känns det som att det var mycket annat som hände i ditt liv med hyresgästen tex. Förstår att du inte kan veta hur mycket kraft dbtn kommer att ta men tänkte mer om du hade orkat något mer utöver livslinjen då och jämför med hur det kan se ut nu när du ska börja efter sommaren? Går det på något sätt att du provar båda två samtidigt och ser innan du bestämmer dig eller du måste hyra ut lgh direkt när du börjar kanske? Tycker det är väldigt dåligt att du måste åka så långt för att få hjälp:( Nä jag har inget som jag gör utöver dbtn, är heltidssjukskriven och har varit i många år. Jag hade aldrig orkat att plugga eller jobba samtidigt. Det behöver du inte tacka för, är glad för att du låter en läsa och får ta del av ditt liv:) kram

Svar: Ska nog testa att börja skolan och se hur det känns. Går det utför och jag inte orkar så får jag väl hoppa av och säga upp kontraktet på lägenheten och bo hos mamma tills jag får tillgång till min lägenhet igen. Samtidigt är jag rädd att allt detta (flytt, skola, ny miljö, nya människor, nya matrutiner, dbt) blir för mycket för mig. Att jag bara kommer bli stressad.
Måste hyra ut lägenheten för har inte råd annars... Kram
Ida

ellen

Jag tycker också det är helt naturligt att du tvekar ang livslinjen, särskilt som du kämpar på så bra på hemmaplan (grymt impad av dig ska du veta)! Vet inte om det är så för dig men för mig har min velighet och svårigheter att bestämma sig blivit starkare i och med äs...sedan är det olika beroende på vad beslutet handlar om, dagsform etc så klart. Försök lita på din magskänsla och strunta i vad alla andra tycker och tänker, du vet vad som är bäst för dig! Angående middag brukar jag oftast äta runt 17.30-18 men är inte alls lika noga med tider som jag varit förut vilket är otroligt skönt. Stor kram till dig vännen! 💗

Svar: Ja det är just det jag känner, att det går så bra på hemmaplan nu. Har verkligen motivation och tar mig framåt varje dag. Så stolt över mig själv faktiskt! Är rädd att allt det raseras om jag börjar skolan. Blir ju mycket mer stress och ingen ro vid måltider osv. Vill verkligen inte dippa igen. Vet inte hur jag ska göra? Ang beslut så har det blivit mycket värre pga äs . Har sjukt svårt att ta beslut. Gällande det mesta...
Skönt att du är mer flexibel ang mattider. Är jag med :)
Stor kram till dig ❤
Ida

Anonym

Äter middag ca 20 21. Tycker inte alls om när det är för tidigt. Är kvällsmänniska.

Svar: Ja kl.17 känns extremt tidigt tycker jag med. Typ små barn som äter då ;)
Ida

Anonym

Haha exakt! 17 18 är mer småbarn.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress