Vet inte om det bara är jag som märker detta eller om det är fler som gör det men jag tycker att det känns som många börjat må sämre igen (tänker främst på de som lider av ätstörningar). Märkt att många fallit tillbaka. Vet inte om det kan bero på att det är sommar? Va tror ni? Sommaren för ändå med sig många krav och många känner sig faktiskt ensamma på sommaren. Man ska exponera sin kropp och vården har sommarstängt. Helt befängt att det är så! Inte fan tar sjukdomen semester liksom. Jag skulle lätt kunna påverkas negativt av de som fallit tillbaka i äs. Kan ärligt säga att det är riktigt tufft att se när andra går ner sig. Rösten inom mig vill att jag ska göra samma sak. Minska på maten och bli mager och få känna den där tomheten och renheten som äs älskar. Äs säger att jag är dålig som fortsätter upp i vikt när andra går ner. MEN. Jag har bestämt mig för att inte dras med ned i djupet. Oavsett hur mycket ångest jag har så fortsätter jag på MIN väg. Framåt. Jag vill kunna bli mamma, vill orka skaffa hund en dag, orka jobba lite, bygga upp min kropp, bli sedd som Ida och inte som en sjukdom. Jag är stark! Vägrar låta andras misär påverka mig negativt. Ska istället vara STOLT över mig själv att jag står pall. Det är mycket tankar nu, inför hösten bla, som stressar mig men det får INTE gå ut över min hälsa. Andra får gå ner i vikt hur mycket dom vill men jag vet att INGET blir bättre av det. Lärt mig mycket av mina 18 år som sjuk. En dipp till nedåt och min kropp ger upp för gott. Den är så förstörd. Tror även min ålder gör att jag inte faller igen. Har inte tid med det. Blir snart 32 år. Livet passerar så fort. Har inte tid med mer fokus på mat/vikt/kropp. Definitivt inte tid att bli inlagd. Nej jag ska stå stark när det blåser runtomkring mig.
Apropå att orka skaffa hund. Hittade en sååå söt valp på blocket idag. Hur söt kan man vara?? Vill köpa men vet att det innebär ansvar, pengar, tid mm. Men mitt hjärta smälter ❤ Kolla in!
Anonym

Du borde sluta läsa dessa bloggar. De som är friska på riktigt har slutat blogga för livet har tagit över och då har man inte tid med ätstörningslivet:) Hoppas du kommer dit en dag du med!

Svar: Ja sant. Följer vissa som jag verkligen bryr mig om men de andra borde jag inte läsa.
Ida

ellen

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver Ida och har tänkt lite samma sak men har inte heller tid att vara sjuk mer utan fortsätter dricka mina nd, minska undervikten och ta små steg framåt varje dag även om det känns tufft. Bamsekram och var rädd om dig, du inspirerar mig till att våga! 💜🌻

Svar: Så kul att jag kan inspirera! 😍 Nej vi har inte tid att vara sjuka längre. 18 år får fan räcka! Be strong!! 💜
Ida

Bella

Åh jag läser inga sådana bloggar längre eftersom det verkligen inte intresserar mig. Eller, visst läser jag några bloggar som drivs av sjuka, men då är det för att jag gillar personen och bloggen! Dock finns det ju många bloggar som är mer eller mindre pro ana och dessa klickar jag direkt ifrån. Dels för att det är fruktansvärt ointressant när allt handlar om mat och personer som poserar onaturligt bara för att se smalast möjligast ut, men även för att jag finner hela bloggens syfte i sig så fel. "Hej jag försöker bli frisk" och så innehåller varje inlägg bilder där personen visar upp utstickande ben och små portioner, det ger FEL signaler till andra sjuka. Usch, blir så irriterad på sådant.

Men du kan mycket väl ha rätt i att många faller tillbaka. Personer som innerst inne inte vill bli friska har ju alla chanser i världen att falla tillbaka när vården går på semester, för att inte tala om alla som i sin tur blir triggade utav det. Tyvärr är det ju så att många med ätstörningar omringar sig med ätstörningsrelaterade saker, läser andra sjukas bloggar och följer matkonton på instagram.
Du själv gör bäst i att ignorera det som drar ner dig, läs istället sånt som du gillar! :)

Svar: Nej jag följer inga pro ana bloggar. Usch! Läser typ 2-3 st bloggar om äs av personer jag bryr mig om. De andra borde jag sluta läsa för min egen skull. Så trött på personer som säger sig kämpa men man bara ser blir smalare. De som skriver att de kämpar men bara äter sushi och proteinprodukter... Blir frustrerad! Jag ska försöka ta avstånd från sånt för min egen skull ☺ Kram
Ida

Anonym

Bra där Ida! Fokusera på dig och på att må bättre. Absolut får folk skriva vad de vill i sina bloggar om hur de mår osv men kan vara bra att vara medveten om hur bilder mm påverkar andra. Kan tycka att det " räcker" med att skriva och inte lägga ut bilder på hur mkt sämre man blivit. Kram

Svar: Tack! Ja bilder kan trigga oerhört mycket. Även text. Vissa saker behöver man inte skriva ut anser jag. Kram
Ida

lilliskutt.blogg.se

Jag är en av dom som känner att jag faller tillbaka just nu, jag hade en ganska peppig och positiv blogg förut men just nu är den lite deppigare men försöker få in positiva sidor också. Men jag försöker se att det här bara är en svacka, en period och jag vill visa för mig själv och andra att svackor inte innebär att man faller tillbaka till botten igen. Jag försöker se det som något tillfälligt som jag ska bryta. Jag bryr mig inte alls om ifall andra som har bloggar går ner i vikt, jag liksom du har varit där nere så många gånger Ida, det finns inget att önska i det livet och din inställning och tankar kring det här visar på att du är på rätt väg. Jag gör allt för att hamna tillbaka på den vägen igen. Stor kram

Svar: Absolut kan det vara en svacka. Vi faller alla i gropar ibland. Det är inget farligt så länge vi har styrkan att ta oss upp igen. Jag vet att du KAN!!! KRAMAR
Ida

Camilla

Jag uppfattar att många mår sämre på sommaren och det beror nog mycket på att ställen har stängt samt att man kan känna en press på att göra en massa saker såsom att bada mm. Man går mer lättklädd. Jag håller med dig och struntar i det för har inte heller tid mer att vara sjuk! Vår tid är nu Ida ❤️
Sån söööt hund! Vad är det för ras? Hund innebär ansvar och pengar men jag tycker att det är värt all tid och pengar i världen. En liten ras kostar inte så mycket. Jag har agria och betalar 120kr/ mån. Dock har jag ett väldigt dyrt specialfoder till Hugo pga hans känsliga mage men annars behöver inte det heller kosta så mycket.
Kramar

Svar: Nej vi har lagt ner alldeles för mycket tid på att vara sjuka. Nu är det vår tur att leva ❤ Minns inte vilken ras det va men det va en liten ras iaf. Så otroligt söt!! Det som kostar är ju veterinärkostnader/försäkring och mat. Men jag skulle så gärna vilja ha en egen men man blir ju lite låst också. Vill inte lämna den hos hundvakt el hunddagis. Just nu skulle jag kunna ha hund men vet ju inte hur kommande 15 år ser ut... Kram
Ida

Emilia

Inget blir battre om du hamnar i en atstorning. MEN om du gar ner i vikt pa ett halsosamt vag jag mycket blir battre. Din upplevelse ar BARA DIN.

Svar: Förstår dig inte riktigt?
Ida

Anonym

Håller med och ska faktiskt efter detta sluta läsa såna bloggar. Gillar din blogg för du är äkta och äter ändå trots tankar. Starkt! låt inte andra dra ner dig ❤ Håller även med bellss! Din blogg är också härlig 😊 slutar som sagt med de andra men vill ändå hoppas att Ellen Helena och lilleskutt nån gång blir friska och vågar låta maten vara just bara mat. Inget farligt vara gott.

Svar: Ja vissa bloggar tar en inte framåt utan får en endast att må sämre. Så de bör man avstå från. Jag läser oftast inte sånt som kan dra ner mig men ibland fastnar jag i nån sjuk blogg ändå tyvärr. Vet inte varför ? Så himla kul att du gillar min blogg ❤
Ida

CykelStyre

Härlig bild på dig! Ser något i ögonen som jag känner igen, och gillar. Du har styrkan och ingen ska ju underskatta svårigheterna, men med den där blicken och beslutsamheten så känner jag ett stort hopp. Det kan bli bättre, och det SKA bli bättre! Vet att du kämpar, stora kramar till dig! :-)

Svar: Åh va glad jag blir att du säger så 😃 Tack!!!!!
Ida

Elin

Känner igen mig i mycket av det du skriver, världens sötaste hund! Dör!!!<3

Svar: Jaa verkligen den sötaste ever ♡♡
Ida

Anonym

Vad är det för härligt grön dricka? 😍

Svar: Är en brustablett med smak av mango och spirulina. :)
Ida

Linda

Men alltså den där lilla hunden, sååå söt!

Svar: Ja så himla söt!! Vill verkligen köpa den <3
Ida

Matilda Berlin

Men alltså guuu vilken sötnos!! Döör lite <3

Svar: Jaaa jag vill ha!!!
Ida

Anonym

Deras misär !!! Neeeej tänk på hur du skriver ! Dom är mycket yngre än dig .. Hoppas dom är friska och slipper leva i misär när dom är 32 år iaf !

Svar: Det är ju deras misär. Japp det hoppas jag med dom slipper!
Ida

Emilia

Dinna ord "Andra får gå ner i vikt hur mycket dom vill men jag vet att INGET blir bättre av det. "

For dig for att du hamnade i anorexi. MEN inte alla mannsikor som gatt ner i vikt hamnar i anorexi, dom bara gar ner i vikt. Forstor du skillnaden? Jag var fett, gatt ner i vikt pa halsosamt satt, jag har syngg krop nu och jar mar tusen ganger battre an forut nar jag var fett! So vad skriver du om?? MYCKET ar battre!
Inte alla har din upplevelse nar dom aker ner i vikt! Dom verkligen ser ut battre och mar battre!

Svar: Skriver ju om de med anorexia.
Ida

Carro

Håller med dig! Jag slutade läsa sådana bloggar för ett bra tag sen och guud så mycket bättre man mår, för egentligen så är väl orsaken till att man gärna klickar in där att äs vill jämföra och ha nån sorts kontroll osv. Bara onödigt. Jag gör som du och fortsätter på min väg framåt, skiter i allt det där för jag vill faktiskt bli frisk! din blogg är ofta en inspiration och blir alltid sugen på att utmana med fika när jag tittar in här 😄☺️ Hihi, kram på dig Ida ❤️

Svar: Bra där Carro! Vi ska göra sånt vi mår bra av! :) Finner inget intresse i att läsa hur andra drar ner på maten o tappar vikt. Jag vill leva nu! Det är vår tid! Haha ja jag älskar att fika 😂 Märks det? 😉 Klart du ska fika! Vad är du sugen på? En bulle, kladdkaka,,paj? Bestäm dig och sen just do it 💪 Du fixar det! Handlar ju om en liten kaka och ingen livsfarlig skorpion 😜😚
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress