Gokväll mina fina läsare! Hoppas ni haft en bra måndag. Min har varit okej men JÄVLIGT jobbig rent mentalt. Äs skriker och bråkar med mig som bara den! Blir så in i helvete trött på det. Det tar så mycket energi från mig att ständigt försöka överrösta äs och tänka andra tankar. Att hela tiden behöva vara på min vakt. Att aldrig kunna slappna av. Rösten i huvudet finns där hela tiden. Undrar om jag någonsin kommer bli av med den? Känns inte så. Jag VILL så gärna bli frisk. Minns inte hur det känns. Vill bara ha en vardag som fungerar och kunna fokusera på annat än att överrösta äs. Har ökat i vikt vilket känns som ett stort jävla misslyckande fast jag vet att det är enda vägen att gå om jag vill bli frisk. Blir såklart inte automatiskt frisk bara för att vikten blir "normal" men har ju förutsättningar då iaf. Fattar ärligt talat inte hur jag någonsin ska kunna bli bekväm och nöjd i min kropp? Rädd att ha ökat massa i vikt tills jag ska på bedömningssamtal på Högsbo ätstörningsavdelning i Göteborg. Dom kommer undra va fan jag gör där som gått upp så mycket i vikt på egen hand. Vill egentligen inte ha heldygnsvård utan mer stöd i vardagen. Typ dagvård eller mhe som har växelvård. Men det finns inte här i närheten tyvärr. Mhe får jag ingen remiss till ens eftersom de numer hänvisar patienter i detta område till Högsbo. Jag äter och går emot äs. Jag ökar i vikt. MEN JAG MÅR SKIT!!!Alla tankar finns kvar. Sjuka beteenden finns kvar. Vill bli kvitt dom och inte endast bli kvitt undervikten. Varit ganska nedstämd den senaste veckan. Allt känns så jobbigt! Känner mig tråkig och osocial. Känner mig inte som mig själv.
Har tänt ljus på mitt rum och försöker koppla av. Behöver egentid. Tog med mig kaffet efter middagen tillsammans med några knäckemackor med smör och ost på till mitt rum och åt där (självklart med sällskap av mitt älskade jordnötssmör också 😉). Skönt att äta ensam ibland. Slippa bli påverkad av andras matprat, träningssnack mm. Bara kunna fokusera på vad jag behöver. Nu ska jag ta en dusch och sen chilla i soffan. Stor kram till er alla!
Helena

Tänker på dig ❤❤❤ kramar

Svar: Tack vännen ❤
Ida

Anonym

Men kanske dem kommer till beslutet att MHE är de bästa vården som du kan få. Frågar om dem kan skriver remiss!

Svar: Har bett om remiss men får ingen. Ska fråga igen!
Ida

Gabrielle

Hej söt och tack för att du titta in på min blogg! Jag blir ledsen när jag hör att du är sjuk och mår dåligt. Jag blir också beklämd att du behöver bli orolig för att vården inte finns om du går upp i vikt. Det ska den göra. ÄS sitter inte i kroppen utan i psyket och man kan vara sjuk såväl underviktig, som normal som tom överviktig!
Hoppas att min blogg inspirerade dig på rätt sätt. Att du hittar goda saker att äta som stärker din kropp och gör dig pigg och glad. Massor av kramar Gabrielle

Svar: Ja visst ska vården finnas oavsett vikt men så är det inte tyvärr. Den sitter ju som du säger i huvudet och inte i vikten. Tack snälla Gabrielle! Kramar
Ida

Sara

Jag tycker du ska kolla upp igen om du inte kan få komma tillbaka till MHE om du upplever att dom har hjälpt dig tidigare. Visste, det är mkt svårare nu med Högsbo har hårt tryck och politikerna har insett det och därför köpt platser på t.ex Mando. Så att det inte går att få vård någon annanstans stämmer inte. Jag är på MHE nu och det är flera från Gbg här. Vi har från bråka mkt för att få behandling och för att få slutföra den men det har gått. Stor kram!

Svar: Ska ta upp det på mötet med läkaren nästa vecka. Men verkar svårt... Vad tycker du om mhe? Jag har varit där tre omgångar förut och gillar deras koncept.
Kram
Ida

Camilla

Rösten i huvet tar enorm kraft av en. Att det är ett krig hela tiden som aldrig tystnar. Inget som syns utanpå så folk förstår inte vad man går igenom. Men du är väldigt stark som går emot hela tiden 👏 Jag fixar inte det riktigt hela tiden, det är tufft! Vad kan Högsbo erbjuda dig för hjälp?
Jag ska tillbaka till Dala ABC i Falun där jag var innan jag kom till Mora. Det finns inte rätt resurser här i stan.
Kramar

Svar: Högsbo är isåfall heldygnsvård. Men inget jag känner för egentligen. Hur fungerar Dala ABC? Öppenvård? Kämpa på fina du ❤
Ida

Asta

Kom ihåg att ÄS sitter i tankarna och inte i vikten. Man kan ju ha en svår ätstörning utan att vara underviktig. Mitt hjärta höll på att stanna pga av kalium brist när min bulimi var som värst och jag var då "normalviktig" (eller vad som nu klassas som normalt enl. sjukvården.)

Svar: Jo jag vet att det är så men känns som vården prioriterar de som är magrast...
Ida

Ida

Usch förstår dig! Segt när vårdcentralen inte förstår.. :(

Camilla

Heldygnsvård vill man helst slippa. Men du blir väl inte inlagd mot din vilja? Dala ABC är öppenvård, det går inte att sova kvar där. Dom har öppet tis-Tors. Som det ser ut nu så kommer jag att vara där en gång i veckan för samtal och vägning, sen ha kvsr min psykolog här hemma.
Kämpa på du med ❤ kramar

Svar: Nej inte mot min vilja. Är frivilligt! Ok hoppas det hjälper dig ❤ kram
Ida

Sara

Jag tycker mycket om MHE! Har varit på andra ställen och sjukhus innan men det här har gett mig mest. Speciellt terapin. Sen är ju behandlingen annorlunda och det har varit jobbigt, men ändå så värt det! Tyvärr är det svårare att få komma hit nu och jag har haft mycket strul kring förlängning av min remiss eftersom dom plötsligt började satsa på Högsbo. Problemet för mig har varit att dom inte är intresserade av att ta emot mig eftersom dom anser att jag har för komplex problematik men svåra depressiva episoder. Så ja... I morgon är min sista dag på MHE och sen blir det bara samtal på allmänpsykiatrin i gbg. Hoppas verkligen att det kommer räcka, jag ska göra allt som står i min makt för att upprätthålla det jag åstadkommit här. OM det inte skulle gå funderar jag på att söka till Borås. Ska börja jobba där och har hört en del gott om dom.

Vet du förresten om det finns dagvård i Högsbo nu? Det har ju varit tal om det men jag vet inte om dom startat upp? Är mest nyfiken. Tycker verkligen att dom borde ha det i en så stor stad.

Jag hoppas det ordnar sig för dig. Ta upp MHE igen, det skadar ju inte iaf. Du kan ju säga att du hört att det ändå är så fullt på Högsbo och att du kan tänka dig att resa för att få en vård du tycker fungerar. Här är en länk till ett inslag om att man skickar patienter till Mando (eftersom det inte finns plats i gbg).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6602759

Fortsätt kämpa! Du gör ett bra jobb.
Kram.

Svar: Hej! Skönt att du fått bra hjälp på mhe men så synd att uppföljningen blir knapp. Va samma för mig när jag va där. Skulle så gärna vilja komma tillbaka dit!

Tror dom har dagvård på Högsbo ja. Tror också dom har växelvård. Nåt du vet något om? Vad finns i Borås?

Tack för länken!
Fortsätt kämpa du med 😘 Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress