27 februari 2017

Klumpig läkare

Allmänt

Hej på er! Ber om ursäkt för att jag inte svarat på era kommentarer än. Ska göra det så fort jag orkar, lovar! Hade fullt upp igår då jag hängde med syrran och hennes familj hos mamma. Otto fick smaka lite på min banankaka och han spottade inte ut det som han brukar 😀 Bra betyg 😉 Jag åt banankaka och kanelgifflar trots alla dumma tankar. Im rhe boss!!! Sov över hos mamma och körde mot Korallen i förmiddags. Träffade en läkare jag mött en gång förut och vi diskuterade mediciner, Högsbo, dagvård, mhe, dbt mm. Kom fram till att jag ska satsa på dbt. Att en inläggning inte är rätt sorts hjälp för mig. Inte heller dagvård passar. Jag behöver byta fokus FRÅN mat och vikt till mitt inre. Ska börja trappa ned på Fluoxetin från 60 till 40 mg/dag. Hoppas det kommer gå bra. Vill på sikt klara mig utan mediciner helt!
Så långt gick det bra men sen sa hon så KORKADE saker till mig! Hon sa att jag har en kronisk sjukdom som jag till största sannolikhet aldrig kommer bli fri ifrån. Jag blev helt paff! Varför kämpa för nåt jag ändå aldrig kan bli sa jag? Du kan må bättre men inte bli fri sa hon då. Tack för den peppen liksom! Hur fan kan man säga så? Blev så ledsen och arg samtidigt. Sen sa hon när hon såg min matdagbok "äter du SÅ mycket?". Jag skämdes fan. Skämdes över hur mycket jag äter för hon trodde tydligen att jag inte åt alls så bra. En sån klumpig kommentar från en läkare som jibbar med ätstörningar. Tanken kom att jag kanske äter för mycket? Men NEJ! Hennes dumma kommentar ska INTE få sabba för mig. Hon sa även hur många kalorier man gör av med på en promenad och på ett styrketräningspass. Jag vill inte veta!!! Räknar inte kalorier och har aldrig gjort. Kände bara hur malplacerad jag var. Ang vikten sa hon att det är orealistiskt att jag ska ha bmi 20. Att vi ska satsa på ett lägre bmi. Jag fattade inget? Varför skulle 20 bmi va orealistiskt? Ska jag kamma äs medhårs och stanna på en "trygg" vikt? Låter helt sjukt ju. Äs ser sin chans där. Att slippa gå upp till 20 bmi är okej eftersom läkaren sagt det. Hon förstörde mer än hjälpte. Är så trött på ätstörningsvården! Jag passar inte in där alls. Ska ha kvar läkaren tills vidare men avsluta med samtal där då de inte ger mig ett skvatt. Ska nu ringa Vänersborg ang dbt och hoppas på det. Annars får jag kämpa på ensam. Mhe vill dom inte skicka mig till.
Anonym

Men hjälp vilken korkad läkare! Glad jag inte träffade henne.. hade aldrig behov av det då jag ist valde privat terapi. Fy! Klumpigt! Tror verkligen du skulle behöva ett normalt BMI för att bli fri. Handlar inte om att överleva utan leva!
Bra du står upp för dej själv. Hennes liv löper på oavsett men DITT har endast du makten över. Låt henne inte förstora det ❤ kram Lisa

Svar: Ja helt idiotiskt! Vad valde du för privat terapi? Så dyrt ju! Absolut behöver man ha ett sunt bmi för att må bra så fattar inte varför hon sa att jag skulle nöja mig med ett lägre bmi än normalt?
Jag kömpar på! Kram
Ida

Asta

Men herre gud!!! Vilken läkare..... 😱😱😱😱😱😱😳😳😳😳😳😳😳 Satsa på DBT. Du är inne på helt rätt spår.

Tusen kramar.

Svar: Ja idiot!!! Ska satsa på dbt OM jag nu får börja på det... Kramar
Ida

Anonym

Man blir ju lite förvirrad.
Hon kan ju ha rätt, men hon kan också ha fel.
Tror du att det händer något magiskt vid BMI 20?
Du kanske får försöka hitta ditt bmi. Tänka på allt med lite distans. Testa Bmi 20, se om du mår bättre.
Om inte? Då vet du det. Då är det inte ätstörningen som gör sig trött.
Utan tankarna på maten du ska äta eller inte äta.
Kanske är det så hon tänker?

Svar: Jag har varit på bmi 20 förut o inget magiskt har hänt. Jag skiter i bmi hit o dit men läkaren verkar va besatt av bmi. Hon tycker jag ska nöja mig med ett lägre bmi än 20.
Ida

Sanna

Klumpigt och oprofessionellt av läkaren. Men du, det kan verkligen bli bättre och du duger precis som du är, oavsett vad. Styrkekramar!

Svar: Ja fruktansvärt dumt sagt! Tack snälla du 😍
Ida

Anonym

Att du kanske har en kronisk ÄS kan vara sant. Och läkare var bara ärlig mot dig. Angående BMI. De finns folk som har en lägre BMI utan att vara ätstört. Men om du har dem sjuka ÄS tankar är de inte de riktig väg för dig. Eller hur skulle de kännas för dig att tänka inte på BMI 20. Inte mindre stress? Kram

Svar: Förstår inte vad du menar.
Ida

ellen

Skrivit det förut men det finns verkligen läkare som inte skulle arbeta inom just det området dom gör...du vet bättre än så ida, försök tänka vad du lärt dig på mhe om mat, vikt/bmi etc och kör ditt race! Flertalet andra kliniker och behandlingshem för äs har faktiskt bmi 20 som ett krav och du har ju själv skrivit förut att du nog skulle behöva nå dit för att kroppen ska må bra? Jag är kanske inte rätt person att ge dig råd i nuläget men jag tror på dig och vet att du kommer bli helt fri(sk) för du är INGEN kroniker!! Finns det inget annat sätt som du skulle kunna komma till mhe på? Eftersom det faktiskt är vad som hjälpt dig genom åren. Styrkekramar i massor! <3

Svar: Jag har inget emot ett bmi på 20 men läkaren ansåg det va orealistiskt vilket gjorde mig förbannad! Varför ska jag nöja mig med att va underviktig? Fattar inte! Tyvärr går det inte med mhe. Fria vårdvalet kanske men tror inte det går när jag varit där tre gånger redan.
Kramar!
Ida

Carro

Men fy vilken jäkla människa! har också blivit bemött sådär dumt av vården många gånger... men du är klok ida, så välj inte att gå efter hennes ord. Du vet bättre! Kramar

Svar: Ja så dumt!! Jag vet bättre o vägrar ta åt mig. Kram
Ida

Jenny

Vilken idiot läkare! Har själv mött såna inom äs vården och jag fattar inte varför dom inte har mer kunskap! Angående BMI så stirra dig inte blind, vad gör det om du skulle ha BMI 23 till exempel? Du är värdefull! Kram

Svar: Bmi kvittar bara jag mår bra. Men läkaren som är besatt av bmi skalan. Inte jag.
Ida

Linda

Fy vilka opassande kommentarer! Varför skulle det vara kroniskt? Har hört att det går att bli frisk och fri oavsett men att det givetvis tar längre tid.

Hon kanske mer blev förvånad över att du åt så pass mycket med tanke på hur mager du är, men kan inte tänka mig att du äter mer än en frisk person??

Klart som fan att du inte ska nöja dig förrän du är fri!

Svar: Ja verkligen! :( Hon anser att jag varit sjuk så länge att jag aldrig kommer bli fri men jag tror man kan bli fri även om man varit sjuk i 18 år som jag har. Kram
Ida

lilliskutt

Jag har också bemötts så otroligt korkat av vården under dom 13 åren jag haft med psykiatrin att göra. Så mycket dumheter, så mycket saker som jag nu när jag fått rätt hjälp förstår inte är sant. Tappa inte hoppet, jag kan också göra det ibland men så ser jag tillbaka på hur långt jag tagit mig dom senaste 6 månaderna och inser att det går att bli bättre. Jag är inte frisk än men tusen gånger bättre än innan och bara det trodde jag var en omöjlighet. Jag berättade för min psykolog idag att jag lärt mig något helt otroligt, något jag aldrig trodde att jag skulle lära mig, jag har lärt mig att SE på en tallrik vad som är en normalportion, jag kan lägga upp och se när det är för lite, lagom eller för mycket. Något jag aldrig,aldrig trodde jag skulle kunna se. Jag fattade inte hur andra kunde göra en så enkel sak som att lägga upp mat. Nu kan jag också det. Men det är oftast inte utan ångest, för det är jobbigt att kämpa sig frisk. Men med rätt verktyg kommer man en bit på vägen. Nu vet jag hur jag ska äta, jag jobbar med att också göra det och att hantera dom känslorna som uppstår. Det är ett tufft jobb vi utför och det tar tid men jag vill aldrig sluta tro på att vi kan bli friska. Och det här med vikten, när jag gick i öppenvård hade vi en lägre målvikt än bmi 20 för att det skulle kännas lättare att uppnå då det var så långt dit, men terapeuten sa också att när jag nått den lägre målvikten skulle vi ta sats och jobba oss upp till bmi 20 om det behövdes för kroppens skull. Nu kan jag säga som så att jag har ett bmi över 20, ja jag kan säga att jag har det utan att skämmas för det är något jag kämpat för, och vet du? Jag är kanske inte så nöjd med min kropp men var jag mer nöjd för ett år sedan då jag var döende pga min undervikt? Nej, den här kroppen som ingen trodde att jag skulle återfå är stark och uthållig och gör så att jag orkar ta hand om min hund och dessutom ska den se till att jag tar mig igenom psykologprogrammet studier från och med i höst. Jag ville inte gå upp så mycket i vikt, sa att bmi 20 var för högt, sa sen att det var min absoluta maxvikt men kroppen ville mer och eftersom jag var inlagd kunde jag inte göra annat än att äta och acceptera vad kroppen ville. Det tog ett tag innan den hittade sin vikt men jag tror vi är där nu. Och om det är lite även bmi 20 så spelar det ingen vidare roll i mitt liv just nu, det kommer förhoppningsvis aldrig spela någon roll igen faktiskt.

Svar: Du ska va stolt över dig själv! Se hur långt du kommit! Underbart 😀 Jag ger inte upp. Önskar bara dessa utsättningssymptom går över snart. Står inte ut! Bmi spelar INGEN roll så länge man mår bra. Försök släpp bmi o tänk mer på hur du mår 💕
Ida

CykelStyre

Det finns mycket okunskap, tyvärr. Synd att du ska hamna i vägen för dumheterna, men försök att inte ta det personligt.
Tycker du gör helt rätt att som siktar in dig på ett liv utan mediciner. Du har ätit dem så länge att du inte vet vad som är du och vad som är eventuella biverkningar. Skulle misstänka att din trötthet kommer från något av det du tar. Men sikta in dig på att det tar tid, se det som en lång process, trappa ner gradvis. Kram

Svar: Håller på att minska nu men biverkningarna är INTE NÅDIGA!!!
Ida

Anonym

Hur känner du inför att umgås med andra ätstörda? Blir du negativt påverkad eller bryr du dig inte om dom?

Svar: Vill helst inte umgås med andra sjuka.
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Men gud vilken konstig läkare, vem säger ens så? Usch blir så arg när de stjälper människor istället för att hjälpa dem... Glöm inte att du är stark och du kommer klara detta! <3

Svar: Ja det va sååå klantigt sagt!! Tack jag kämpar på!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress