Hej hopp! Här är frukosten uppäten och nyhetsmorgon går varm på teven. Som morgnar ska vara tycker jag :-) Tände ljus och började läsa i en bok som jag lånade på bibblan igår. Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin. Redan läst hennes andra bok men detta är hennes första. Den handlar om hur våra hormoner påverkar oss och vårt mående och hur vi kan må bättre med hjälp av viss kost, kosttillskott, minskad stress mm. Väldigt bra! De flesta kvinnor vet inget om hur våra kroppar fungerar för vi får inte läsa oss detta i skolan. Det enda vi får lära oss är att när vi får vår mens så är vi fertila och bör skydda oss med p-piller och kondom. Men man behöver inte vara fertil bara för att man har mens och man kan ha mens utan att ha ägglossning. Det är inte vikten i sig som avgör om vi får mensen tillbaka efter svält som anorexia tex, det är SÅ mycket annat som ska klaffa. Så som hormoner och fetter. Rätt balans mellan progesteron och östrogen, rätt balans mellan fetter som omega 6 och omega 3 samt massa annat. Väldigt intressant och givande bok som jag tycker ALLA kvinnor borde läsa. Att ha PMS är INTE normalt tex, det är ett tecken på obalans i hormonerna. Även depression och ångest kan bero på obalans i hormonerna. Men allt detta går att rätt till med hjälp av kosttillskott och hormoner. Då inte syntetiska hormoner utan bioidentiska sådana. Ja det finns SÅ mycket att lära av denna bok. Så LÄS!!
Nu skulle jag inte snacka hormoner egentligen men så kan det bli när en låter hjärnan springa fritt på tangentbordet. Ville egentligen säga att jag fick ett himla trevligt meddelande igår :-) Nåt som gav mig hopp om en förändring. En vår som kan bli ljusare än dagens mörker. En sysselsättning som kan ge mig energi. Har en del på gång under nästa år och det känns SÅ skönt!!! Vågar ännu inte berätta om nåt för det är inte säkert ännu. Men igår kände jag mig glad för första gången på länge. Det sitter i än idag :-)
Imorgon ska jag passa Otto för syrran och hennes kille ska på middag hos några vänner på kvällen. Så jag sover över hos dom. Hoppas han är på bra humör och accepterar mig som nattare och matare. Han är så sjukt envis och trotsig och skriker så fort han inte får som han vill och är inte mamma i närheten så kan det bli problem... Men jag hoppas det ska gå fint. Håll tummarna för mig ;-)
Nathalie

Åh vad spännande med mailet!! Håller tummarna 😍😍😍

Svar: Tack :-) <3
Ida

Mia

*tummar och tår* hålles!
Kram Mia

Svar: Tack så jättemycket!
Ida

Maria

Att hormonerna spelar roll för ens mående det blev jag varse när jag för x antal år sedan blev klimakterietant :)
Att passa lilla Otto kommer gå bra :)
Ha en bra dag!
Kram

Maria

Att hormonerna spelar roll för ens mående det blev jag varse när jag för x antal år sedan blev klimakterietant :)
Att passa lilla Otto kommer gå bra :)
Ha en bra dag!
Kram

Svar: Ja de spelar stor roll även innan man kommer i klimakteriet. Kram
Ida

Camilla

Åh det låter spännande :) håller tummarna att det kommer gå din väg vännen.
Kramar ❤️

Svar: Tack! Hoppas jag med <3 Kram
Ida

Meg

Låter som en spännande bok, ska lägga den på hjärnan till nästa gång jag är i en svensk bokhandel ;) hoppas för övrigt det där "meddelandet" du fick leder till något bra, vore ju tipptopp att starta 2018 med något positivt :)))) kram!

Svar: Ja gör det :-) Går ju även att beställa på nätet! Ja jag hoppas 2018 bjuder på en del positiva saker, behöver verkligen det :-)Kram
Ida

Anonymis - Louise

Bra bok som verkligen alla kvinnor borde läsa!

Vill även rek Fyra generationer kvinnor av
Anita Hammarstedt
Så bra om kvinnohistoria

och hur den har ändrats genom åren. Läs den om du/ni kan!

Vad händer med dbt/n nu?
Är det fortfarande aktuellt?

Svar: De har skickat en överföringsremiss från Vänersborg till Lidköping så väntar på svar från psyk nu...
Ida

Sophia

Tack för tipset om boken 😊

ajlimullersandvik.blogg.se

Jeez, jag som alltid haft mycket svår PMS..!

Svar: Mmm det är ett helvete. Har du läst boken?
Ida

lilliskutt

Så härligt att läsa att du haft en fin dag! Jag har typ noll koncentration just nu så klarar nog inte att läsa boken så frågar dig istället ;) När jag gick upp i vikt och åt det jag behövde fick jag tillbaka min mens efter 10 år helt utan den och innan dess var den väldigt oregelbunden för att jag tränade så mycket och åt för lite i flera år. Jag hade alltid ont i magen då jag hade mensen som yngre men en sak som kom när jag fick tillbaka mensen i januari var att jag började kräkas nästan exakt en vecka innan mensen kom. Jag kunde behöva springa ut från bussar och kräkas i ett dike och en gång hann jag inte ut ur en affär utan fick kräkas i en soptunna precis utanför kassan. Vet du varför det blir så? Är det vanligt? Finns det någon som känner igen sig i det här?

Svar: JAg har oxå svårt att läsa böcker men läser typ en sida åt gången sen lägger jag undan boken. Kan inte koncentrera mig längre. Jag vet inget om att spy veckan innan mens tyvärr. Vet att vissa spyr vid PMS för att de har så ont. Låter inte normalt eller bra iaf. Kanske kan du kontakta en gynekolog och kolla upp din livmoder, äggstockar och ta hormonprover för att se att allt ser ok ut?
Ida

Allt oviktigt

Håller tummarna för att det går/gått bra.
Boken låter intressant

Svar: Tack :-) Ja det är den!
Ida

lilliskutt

Tack för ditt svar :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress