Hej hopp! Hur står det till med er denna helg? Gör ni nåt speciellt? Jag befinner mig på skolan för det har varit öppet hus här idag. Lyssnat på seminarie med KRIS (kriminellas rätt i samhället), minglat och gjort reklam för livslinjen. Avslutade med god lunch och tårta. Är helt utslagen nu så sovit en timma. Nedan en bild på två ur KRIS. Mycket intressant att lyssna på.
Mitt mående är sådär. Är otroligt trött. Slutkörd. Min kropp mår inte bra. Gjorde en bentäthetsmätning igår och den visade att jag fortfarande har osteoporos i ryggen och osteopenin (graden mildrare än osteoporos) i höfterna. Visste att jag hade osteoporos men aldrig kul att se det svart på vitt igen... Jag behöver äta mycket kalk och D - vitamin samt belasta skelettet med promenader och styrketräning. Svårt när man har ett osunt förhållande till motion bara. På tisdag ska jag till vuxenpsyk i Vänersborg på bedömningssamtal om DBT. Ska även på bedömningssamtal i Falköping ang terapi över sommaren. Mycket flängande. Sen möhippa mitt i allt. Kommer va hemma från skolan en vecka typ för att hinna med allt. Har även ett inspirationsarbete som ska redovisas om tre veckor. Ingen aning vad jag ska prata om. Blir trött bara jag tänker på allt...
Händer fina saker också. Skrattar, hänger med fina människor, njuter av alla vitsippor, äter god mat mm. Tacksam för det ❤
Camilla

Jag står i kö för att göra en bentätsmätning. Har aldrig gjort det förut. Hur går det till? Kram

Svar: Som en vanlig röntgen. Inget hemskt alls.
Ida

Jen

Finna ju också värre saker än att vara benskör, du får bara vara lite extr försiktig <3

Svar: Benskör är en sak och osteoporos en annan. Finns mycket jag inte kan o får göra pga det.
Ida

Anonym

Efter en viss ålder kan du inte förbättra skelettet.

Svar: Väl medveten om det. Kommer få leva med osteoporos.
Ida

cutemom.blogg.se

Har det gått så långt???? 😔😔😔😔😳

Svar: Haft osteoporos i jättemånga år!
Ida

Anonym

Har det gått så långt???? 😔😔😔😔😳

Tess

Hej! Jag antar att du vet att normalvikt är en viktig punkt för att inte försämra osteoporos, du kan inte använda det som motivation och lägga fokus på att gå upp i vikt fram tills dess att du är redo för träning? Balansträning är också bra träning vid benskörhet som kanske inte triggar igång ditt osunda förhållande till träning på samma sätt som promenader och styrketräning? Har du fått behandling med andra läkemedel än D-vitamin och kalk? Ang ditt svar i kommentar ovan så är osteoporos det namn man använder inom sjukvården och benskörhet det man brukar säga i alldagligt tal, alltså samma sak(viktigpetter! men kan vara betydelsefullt att veta :) ).

Ninna

efter30går det inte att reparera tyvärr. du kan endast bibehålla högst några procent bättre. men det kräver; normalvikt, hormonbalans dvs mensen tillbaka. har du medicinering eller bara kalcium+d?

Svar: Jo jag vet allt detta. Väl insatt i min sjukdom. Ingen medicin el kalk. Får i mig tillräckligt enligt läkarna.
Ida

Photo by E M E R E L L A

Men wow vilka underbara bilder :) Längtar ihjäl mig till sommaren :)

Svar: Åh tusen tack! :) Snart är sommaren här ☺
Ida

eva linah

kram på dig <3

Svar: Kram på dig!
Ida

Anonym

Osteoporos kan visst bli bättre! Min moster hade grav osteoporos men fick injektioner och blev bättre!
Så hopp finns

Har en liten fråga..du nämnde att ditt hjärta var påverkat när du undersökte det sist. De har hittat avvikelser på mitt med så nu är jag sjukt nojjig över att jag ska dö plötsligt.
Men min högerkammare var tydligen förstorad.
Vad hade du för problem ? Är det återkalleligt?

Svar: Nej jag har inga fel på mitt hjärta :)
Ida

Anonym

Ok då har jag missuppfattat det. Skönt!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress