18 september 2016

Ställde mig på vågen

Allmänt

Igår ställde jag mig på vågen för första gången sedan februari i år. Åtta månader sedan. Jag va nyfiken samt att korallen ville ha en aktuell vikt. Jag vet inte hur jag ska handskas med siffran jag såg. Ångest oavsett vad vågen visar. Ska lämna tillbaka vågen till mamma nu och inte väga mig på läääänge! Hatar det men kan vara en bra "wake up call". Jag får svart på vitt att jag inte är stor. Att äs ljuger. Det är det positiva. Men äs blir triggad både av att gå upp i vikt (då vill äs ner) och av att ha minskat i vikt (då vill äs bara gå ner liiite till innan jag vänder det). Är så trött på att va sjuk. Vill ha stöd men känner att Korallen och andra ätstörningsenheter endast fokuserar på vikt och bmi vilket gör mig ännu mer besatt av siffror. Saknar MHE. Har faktiskt kommin in på Högsbo ätstörningsenhet i Göteborg. Fick reda på det förra veckan. Det är en nystartad avdelning. Finns både öppen och slutenvård. Jag är aktuell för öppenvården och fått en tid för information den 4e oktober. Vet inte hur jag ska göra nu? Verkar bra där men kan inte åka från Färgelanda till Göteborg varje vecka. Kan ju gå på informationsmötet iaf och se hur det verkar. Skulle hellre gå där än i Uddevalla om det inte va pga avståndet.
Nu har jag ätit en stor frukost. Müsli, banan, nötter, yoghurt, frön, katrinplommon mm. Till det macka med jordnötssmör och en kopp kaffe. Ska packa nu och sen bege mig i eftermiddag. Stor kram på er och tack för era kommentarer och ert stöd. Betyder massor!
Kristina

Siffrorna är jobbiga. Men det fantastiskt positiva är ju att du kan se siffran och förstå att du inte är stor och tjock. Det är ju asbra!
Jag har inte kommit dit än.

Svar: Jag kan ju känna mig stor men när man ser på vågen så ser jag ju rent teoretiskt att jag inte kan va stor med dom siffrorna även om äs vill få mig att gå ner...
Ida

Emma

Så du hade gått ner i vikt?

Svar: Japp
Ida

Anonym

Du som äter så mycket o ändå inte gåt upp. Skönt att få det svart på vitt?
Jag äter lite och går upp..det suger..

Svar: Så mycket äter jag inte
Ida

Asta

Men du Anonym....du vet ju inte hur "mycket" Ida egentligen äter.... ÄS kan lura en att tro att man äter "massor" men så är det inte alls.

Svar: Exakt! Känns som mycket men kanske inte är det.
Ida

Helena

Jag blir så ledsen över att Korallen var så fokuserade på de där förbannade siffrorna. Jag förstår inte varför de alltid ska fastna där! Det är väl klart att man som ätstörd har svårt att släppa kontrollen över siffrorna när dom hela tiden tjatar om att man väger si eller så, har det eller det BMI-et. Blir alldeles tokig här!!!
Jag hoppas att du kan få hjälp med det du behöver för att kunna släppa ÄS en gång för alla. Prova åka till GBG också. Kolla vad det är för något. Det skadar aldrig att undersöka. Sen kan du bestämma efter det vad som kan vara bäst för dig.
Kan du prata med din lärare på skolan? Hen kanske kan hjälpa dig bena ut vad som är vad och vad som är bäst för just dig?
Tänker på dig <3

Svar: Jag blir också galen på sånt fokus på siffror!!! Vill slippa det! Ska besöka gbg tror jag. Se hur det verkar. Ingen lust med korallen egentligen.
Ska prata med min lärare i veckan. Hon är bra!
Tänker på dig med 😍
Ida

Linda

Du skriver ofta att du ätit en stor måltid eller ätit massor och om man inte själv har eller haft en ätstörning så ser man kanske inte igenom det. Vet inte om du själv har reflekterat över det eller om det är en gammal vana? Man ser ju på dina bilder att du är liten 💜

Svar: Förstår inte hur du menar riktigt?
Ida

Anonym

Hej ida😊 jag ska till mhe om ett par veckor och undrar ifall du vet hur matschemat ser ut där? Har läst att man kan hämta och äta på restaurang,men hur vet man då hur mycket man ska ta då ens mättnad och hungerkänslor är borta? Hur fungerar frukosten och vad finns det på att välja där? Har dem bröd flingor mm eller måste man fixa det själv? Tacksam för svar😊

Svar: Bäst du tar det med personalen när du kommer dit. Eller ring Göran innan och ställ dina frågor. Lycka till!
Ida

Anonym

Fina du, det syns så väl att du är undernärd och lider av ätstörningar. Du skulle va så mycket hetare med fler kilo , men det viktigaste skulle vara att du skulle må mycket bättre kroppsligt och fysisk och vara mer lämpad för graviditet. ♥♥

Svar: Medveten om detta. Kämpar på mot ångest o dumma tankar. Kram
Ida

Anonym

Behåller du all mat du får i dig?

Svar: Ja
Ida

Anonym

Jag läser bara va du skriver. Korrekt att jag inte har någon aning. Men läser att du äter när andra inte äter. Och läser om överätning etc.

Svar: Nej du har ingen aning.
Ida

Matilda Berlin

Jag tror på dig! Alla styrke- och kämparkramar!

Svar: Tusen tack snälla du!
Ida

Asta

Igen.....anonym; jag vill inte bråka med dig men det Ida beskriver som överätning kan bara vara ÄS som spökar.

Man ska inte anta ditten och datten.

Skit jobbigt ju för dig ju givetvis att du kämpar med vikten men det hjälper ju inte att kritisera Ida's ätande.


Kramar till dig.
Hoppas att allt ordnar sig för dig också.

Svar: Nej man ska inte anta saker. Jag kämpar på! Tack för ditt stöd ❤
Ida

Elin

Precis som Helena skriver, tycker jag oxå att sjukvården fokuserar alldeles för mycke på siffror!!! Jag blev ännu mer fixerad vid siffror p ga vården kan ja säga och det tog lång tid att bli av med det, tycker inte heller att jag fått någon hjälp att hantera "sifferångesten" från vården, utan fått hantera det själv! Jag har gått på enheten i Göteborg dock var det innan de bytte lokaler men behandlingen är nog densamma. Dom fokuserar INTE så extremt på siffror, mer på känslor och lösningar(tyckte jag i alla fall) så jaaaa åk dit och prata med dom 😊
Kram till dig

Svar: Ja man blir MER fokuserad vid siffror o vikt i behandling många gånger. Så fel!! Jag ska åka dit och lyssna på informationen. Sen tar jag beslut.
Stor kram!
Ida

em

Jag har gått i Göteborg i 5 år nu, sen jag sluta på bup och fick gå över till "vuxna". Jag tycker nog att jag alltid fått bra hjälp! Sen va man personligen gör med hjälpen är ju en annan sak! Men dom har aldrig lämnat mig och jag har fått testa massa olika behandlingar! Så jag hoppas du kan få bra hjälp här i Göteborg (Högsbo) kan tillägga att vilken inte står i centrum utan mina andra problem som gör att jag hålls kvar i äs.
Kramar och lycka till <3

Svar: Skönt att du fått bra hjälp och att dom inte bara fokuserar på vikten! Vilka behandlingar har du fått testa? Vad har hjälpt?
Kram
Ida

Elin

Glömde ju skriva TACK för din kommentar på "Saras" blogg 😊

Svar: Så lite 😊
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress