Sitter i skrivande stund hemma i min egen soffa. Känns både skönt och jobbigt. Blev som alltid när jag kommer hem; en överätning i form av massa chokladmuffins och jordnötssmör! Började med en muffins men sen kunde jag inte sluta äta... FAN! Är väl ett tecken på att jag äter för dåligt på veckorna kanske... En annan dum sak som skedde när jag kom hem var att jag ställde mig på vågen. Jag hade bett mamma hämta den i veckan för att den inte skulle stå här när jag kom hem. Hade hon gjort det? Nej! Blev för nyfiken så klev upp på den förbannade vågen och siffrorna gjorde mig chockad. Hade gått upp mycket sedan förra helgen. Då har jag inte ens börjat med näringsdrycker som jag tänkt. Har försökt äta mer denna veckan i skolan och det har tydligen givit effekt... Känns skrämmande att det går så fort. Behöver väl inga näringsdrycker egentligen. Kan ju äta liksom. Ska försöka att inte lägga mer fokus på min kropp och vikt nu men är svårt. Jag vill inte värdera mig själv efter min vikt längre!
Alex

Det är jättesvårt.
Ska se om jag kan hitta någon för att få hjälp med det. Hoppas du också hittar det så småningom!

Vill egentligen inte leva hela mitt liv ensam. Men efter viktökning fixar jag typ inte att någon tar på mig:(
Är så låst!

Svar: Usch va jobbigt! Du behöver verkligen hjälp. Hoppas du kan få det!
Ida

Helena

Du är inte några siffror. Du är Ida. Försök att inte väga dig, sjukt svårt jag vet... Försök att äta det du ska, gör det du vill. Du är så bra som du är <3

Svar: Tack snälla! Ska inte väga mig. Brukar aldrig göra det annars men korallen snackade så mycket om vikt att jag blev triggad att ta reda på den...
Ida

Hanna

Klart riktig mat är godare=) Det enda jag sett som positivt med näringsdrycker är att dom är lätta att ta bort när man inte har behov av att gå upp längre, det är liksom tydligt avgränsat vad man kapar iväg, känns svårare när det är en del av maten som ska väck eller hur man ska säga. Men det är verkligen det enda positiva för mig. hatar dom och vanlig mat är så mycket roligare att äta. Ska man ändå plåga skallen för att kroppen ska bli hälsosam kan man lika gärna göra det bästa av situationen tänker jag.

Och du.. viktuppgång är svårhanterat men det sägs ju vara värt det;)

Svar: Jag gillar faktiskt näringsdrycker. Tycker dom är goda och skulle kunna dricka flera om dagen. Men det ger ångest som fan!
Ida

Asta

Ut med vågen!


Svar: Ja det är inte ens min. Mamma lämnde den här o har glömt hämta den.
Ida

Helena

Tack för att du delar med dig. Jag känner igen mig så mycket. Kämpa på! Kramar 💜💜💜

Svar: Tack för att du är du 💜
Ida

Josefina

Fullt normalt att variera upp och ner några kg beroende på var man är i menscykeln, hur mycket man ätit, toalettbesök mm. Det vet du nog också innerst inne. Kram!

Svar: Jo det vet jag. Så onödigt att väga sig!kram
Ida

Asta

Men du...
Bara en tanke här.
Du har nämnt flera gånger att du inte tycker att ÄS vården har hjälpt dig särskilt mycket.
Och att det nu verkar trigga dig med mer prat om siffror och vikt.

Har du funderat på att söka vård inte specifikt för ÄS utan för depression/ångest/bpd?

Menar nu givetvis INTE att du inte har ÄS utan att du kanske kan få behandling på andra sätt.

Hatar att du ska behövs må så dåligt.

Kram

Svar: Jag har verkligen tänkt på det. Skulle ju börjat i DBT om jag inte kom in på Livslinjen. Tror det skulle va bra. Jag tror inte på ätstörningsvården i mitt läge. Inte efter 17 år. Jag behöver annat. Kram fina du!
Ida

Cykel Styre

Du ska känna efter själv vad som rätt och hur du mår. Ditt mående ska absolut inte relatera till en siffra. Då kommer ÄS in och ska styra och ställa igen.
Åt vanlig mat. Ät för att det är gott och trevligt, socialt. Försök få tillbaka känslan av välbefinnande att äta tillsammans med andra, samtala och reflektera. Då får inte ÄS så mycket utrymme. ÄS älskar ensamhet, då kan hen ta över tankarna helt.
Sen får du väl träna på att sätta stopp på dig själv. Det är gott med två muffins till kaffet, men man måste ju inte äta upp hela påsen. :-)
Kram-kram!

Svar: Svårt att stoppa ett enormt sug som beror på svält. Typ omöjligt. Ibland blir det överätning och det får va okej känner jag. Befinner mig i en process. Kram!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress