Varje dag är en lång kamp. Ett ständigt krig i mitt huvud. Det är aldrig tyst och lugnt. Aldrig! Jag kan inte med ord beskriva HUR jävligt det känns att vara fast i en ätstörning. Att vara fast i sig själv och inte kunna springa därifrån trots att allt man vill bara är att få försvinna från sig själv. Att varje dag känna att "jag orkar inte med en till dag". Att känna att allt man vill är att få sova. Få slippa alla dumma tankar. Att få ro. Det river inombords. Jag blöder inombords. Hade min smärta synts utanpå hade jag legat på akuten nu. Men eftersom det är psykiskt så sitter jag här ensam på mitt rum och får handskas med detta på egen hand. Har mejlat korallen flera gånger och berättat hur jag mår. Allt dom säger är att "vi får se hur det blir" ang inläggning. Eller "vi får diskutera det nästa vecka". NÄSTA VECKA? Jag behöver för i helvete hjälp NU!!! Jag är rädd att om vikten nu går uppåt så kommer jag inte bli inlagd eftersom jag klarar att äta. Men allt handlar inte om mat och vikt. Jag kan ha ett normalt bmi men ändå ha sjuka tankar och beteenden. Jag kan se frisk ut men må åt helvete. Jag vill bli fri från sjuka tankar och beteenden. Inte endast öka i vikt. Väldigt kluven till huruvida Korallen faktiskt kan hjälpa mig eller inte. Känns sådär. Ska iaf dit på torsdag så får jag se va som sägs. Kram så länge!
Helena

Det gör ont i mig att läsa hur fruktansvärt tufft du har det och att de i vården viftar bort dina rop på hjälp!
Du är ju SÅ värd att må bra Ida och jag hoppas innerligt att de lyssnar på dig på torsdag så du kan få det stöd du känner att du behöver ❤️Många kramar

Svar: Tack snälla! Jag äter på o utmanar mig trots allt och vikten går inte nedåt iaf. Men bra mår jag inte. Massa kramar ❤
Ida

Linda

Förlåt, inget illa menat men du ser inte frisk ut Ida utan väldigt mager i mina ögon! Blev förvånad då jag såg bilden på dig för i bloggen så ger du sken av att du klarar att äta mycket mat (att det inte är problemet) och skriver ofta dessutom att du ätit massor av både det och det andra och det kan ju knappast stämma, eller hur?!

Det är inte bara magra personer som blir inlagda. När jag gick en dagvårdsbehandling på en ätstörningsenhet så var det både personer med rejäl övervikt och undervikt och normalviktiga på deras heldygnsvård. Det finns olika kriterier som gör att man blir inlagd tex för att bryta vissa beteenden och tvångshandlingar.
Jag hoppas att du får bli inlagd om det är vad du önskar och jag håller tummarna för dig!

Svar: Synd att många endast går på utseendet. Att kommentera någons utseende/vikt är ALDRIG bra! Det tolkas alltid fel. Jag försöker fokusera på annat. Kram
Ida

Anonym

MEn det är väl en gammal bild?

Linda

Trodde att bilden var nytagen? (Folk brukar skriva om det är en gammal bild). I så fall ber jag såååå
mycket om ursäkt!!!

Anonym

Som andra har skrivit så är det nog bättre att du söker hjälp för ångest och depression, och ju friskare vikt du har desto bättre odds att en terapeut och/eller läkare kan hjälpa dig med det. Ang personlighetsstörning så är det olika lång kötid för dbt och liknande terapier som mbt på olika ställen så värt att undersöka om du kan bedömas för det nån annanstans än där du var där kötiden var så lång.

Svar: Ska på bedömning om dbt i februari...
Ida

Anonym

Jag vet inte om det är en annan bild. Annars blir jag också förvånad. Ser man ut sådär äter man inte mycket mat

Elin

Ursäkta, men vad är det för kommentarer du får?! Så himla respektlöst och jag hoppas verkligen inte att du tar åt dig av dem. Det tar TID att gå upp i vikt och bara för att du börjat äta mycket mat betyder det inte att man genast ser en förändring på kroppen. Det är inte så att vikten ökar över en natt liksom, det är otroligt svårt att gå upp i vikt. Jag tycker att du kämpar på superbra, du är grym!! Fortsätt i samma spår, jag hejar på dig! Kram <3

Svar: Tack så jättemycket Elin!! Skönt att nån är positivt iaf 😍 Jag kämpar på. Tänker inte ge mig!
Stor kram
Ida

Anonym

Fina du blir verkligen orolig över dig. Snälla var sann mor dog själv, även om du förskönar ditt intag för oss läsare så är det viktigaste att du inte ljuger för dig själv. Inse att du äter helt enkelt inte tillräckligt, dina ögon är fortfarande sjuka och kanske tror att du äter för mycket fat det är tvärtom. Ta hjälp nu och lägg in dig. Du vet om att du mår dåligt och att du inte klarar av att vända det här själv. Du har liksom alla kriterier för inläggning. Du mår dåligt och kaniner bryta själv ,behöver stöd och hjälp. Låt nu inte äs ta över för att du inte ska läggas in. Kanske är det dags att släppa fasaden och inse ditt stora behov av hjälp? Du kommer bli bra men bara om du tar hjälp så du kan bli en härlig mamma och börja få perspektiv på fäder viktiga i livet. Kramar

Svar: Vet att jag inte äter tillräckligt men nästan tillräckligt enligt dietisten. Små justeringar behövs. Jobbar på det. Vikten går uppåt o jag utmanar mig! Har bett om inläggning men inget dom anser behövs nu. Jag VILL ha hjälp men finns bara öppenvård just nu. Kram
Ida

Kate

Jag har gått på Korallen i flera år. Låg inlagd under år 2009. Men låg under tvång de första månaderna. Då hade de plats för en inneliggande patient på avdelning 70, där låg jag i 6 månader och sondmatades innan jag flyttades till Göteborg där jag låg från juni - september. Hoppas att du får hjälpen! Ge aldrig upp! Det blir bättre! Kram!

Svar: Hur uppfattade du Korallen? Hur mår du idag? Kram
Ida

Kate

Jag har varit nöjd med Korallen. Problemet har väl varit att jag skrivit ut mig själv två gånger emot personalens vilja. Nu är jag inskriven för tredje gången. Detta är första gången jag blivit inskriven av min egen vilja! Jag har fått ha samma sjuksköterska varje gång vilket jag är tacksam för! Denna gången har jag lovat mig själv att inte skriva ut mig själv, vara kvar till att personalen säger att nu är behandlingen klar!

Svar: Skönt du varit nöjd med dom. På vilket sätt har dom hjälpt dig? Gått i dagvård? Kram
Ida

Katie

Det har ju inte funnits dagvård på Korallen tidigare.. Det startar de upp nu. Men jag har haft täta besök i långa perioder. Ätit där flera dagar i veckan när det behövts, dagar då jag inte haft tid har min ssk och jag haft mail kontakt. Hon har t.om. hämtat mig hemma då jag varit riktigt dålig.

Det är svårt att sammanfatta snart nio år på några rader. Men min ssk kämpar verkligen för mig!

Svar: Åh va härligt att höra! :) Vem har du som ssk? Funnits dagvård 2 dagar i veckan under hösten men de ska utöka till alla dagar i veckan på sikt.
Kram
Ida

Katie

Jag har Ewa. Vem har du?

Svar: Jag med! Gillar du hemne?
Ida

Katie

Ja.

Svar: Skönt att höra 😀
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress