29 mars 2016

nedslagen äs!

Allmänt

Ångesten är hög nu. Har verkligen gått emot äs idag. Är så less på skiten. Dags att möta ångesten och mina rädslor. Dags att bli mer Ida och mindre äs. Är så mätt nu att jag inte vet var jag ska ta vägen. Men ligger i sängen och andas och väntar på att det ska kännas bättre snart. Jag glider på vågen. Låter den komma och skölja över mig för att sen försvinna. Jag har ätit mer idag än vanligt. Har tagit en kortare och lugnare promenad. Dessutom ätit smågodis för att jag va sugen på det. Jag vill leva och njuta nu. Blir jag mullig så får jag väl bli det då. Det finns faktiskt betydligt värre saker här i världen.
Linnéa Larsson

Sv: Ja visst är de såå söta!! De kostade inte mer än 40 kronor. Enkla att sköta om, och de är perfekta för inredning! :) Ha en fin kväll!

Isabel

"Lyssna på anorexin, gör sedan tvärtemot"♥♥♥ Massa kramar!!



Svar: Exakt 💪
Ida

Rain

Dina sista meningar kommer jag att ta med mig och tänka på när det blir jobbigt. Tyckte det var jättebra skrivet och så sant.

Svar: Åh va glad jag blir! Kul att kunna vara till hjälp/stöd/inspiration. 💜
Ida

Cykel Styre

En av mina bästa och äldsta vänner fick en cancerdiagnos för tre år sen. Han har klarat sig så här långt, tack vare en envis kamp mot sjukvården. Men nu har tumörerna vuxit igen. Helt klart finns det värre saker, även om jag inte tror att du blir överviktig på varken kort eller medellång sikt.

Svar: Vet att det finns värre saker. Skäms över att va rädd för att bli tjock när folk har cancer tex. Men detta är också en sjukdom. Den dödligaste av alla psykiska sjukdomar. Lätt att glömma ibland. Jag vill inte ses som ytlig o naiv. Vet att det finns värre saker än övervikt. Men det tar inte bort min rädsla för det. Kram
Ida

Cristel Gabriella

Visst är hon , så himla söt och mysig 💜

Jag tycker för övrigt det är starkt att vara öppen om sin sjukdom ifall man har ätstörningar eller andra psykiska sjukdomar, jag tror det är en del på vägen att man blir bättre och det är så bra att visa folk vad det faktiskt handlar om! Många är ovetande och saknar kunskap och har därför svårt att förstå sjukdomarna, hade t.ex. en pojkvän som inte tyckte att bulimi och anorexia va en sjukdom (jag har inte haft det själv men vi pratade om en annan vän som har hade det då) och då blir man ju bara så himla less och knäpp att vissa tänker så. Han är jag för övrigt inte med idag, han hade många konstiga värderingar kring vad som va en sjukdom och inte ;P typ när jag var utbränd... fans det inget som hette så enligt honom!

Svar: Tack så jättemycket! Det är oerhört viktigt att bryta tabun kring psykisk ohälsa. Våga vara öppen med det. Många (de flesta) förstår inte att ätstörningar är en dödlig sjukdom och påverkar hela ens liv och personerna i ens omgivning. Det handlar inte om att man äter för lite eller för mycket. Mer komplext än så. Samma sak med utbrändhet. Många tror inte på det men dom har aldrig själva varit i närheten av det. Går inte att rycka upp sig från sånt som många tror.
Bra att du inte är tillsammans med honom nu ;)
Mår du bra idag?
Ida

maja

Härligt och peppande! Det som är jobbigast i stunden är ju det som känns som lindring till slut.

Svar: Hur menar du? Kram
Ida

Cristel Gabriella

Svar: Ja eller hur, du har så rätt i allt du skriver! Hur mår du själv nu? Själv är jag nu med världens bästa kille som förstår och hjälper och stöttar allt jämt när det kan behövas! Och nu mår jag bra, bättre än någonsin faktiskt! :) Och det hade jag inte kunnat göra utan hjälp av den här fina människan jag träffade mitt under allt var svårt men som jag blev tillsammans först nu 3 år senare! Det är knäppt hur en annan person kan bryta ner en psykiskt, och knäppt men underbart att en annan kan och vill hjälpa en tillbaks! (jag blev bland annat utbränd på grund av exet och fick för mig det bara var han i hela världen som då kunde hjälpa mig tillbaks, men så var det ju inte jag ar ju bara mianupulerad!). Men vilken fantastisk känsla att må bra igen. Men trots det kommer ju stunder då man bara vill gräva ner sig pga vad som hänt förut i ens liv, kan tänkta mig det är så med många som har psykisk ohälsa på olika sätt. Tur man kan prata om det, man ska inte skämmas :)

Svar: Så underbart att du träffat en bra kille som stöttar dig! Önskar att jag hade det också. Jag mår sådär. Mycket nedstämd och ensam. Ser ingen mening med livet.
Ta hand om dig 💜
Ida

Cristel Gabriella

Svarar här istället :)
Tack! Ja det är såklart underbart, men viktigast är att man lär sig stötta sig själv för då blir det bara en bonus att någon annan kan stå vid sidan av och stötta lite till. Även om det typ känns som ett helt omöjligt berg att bestiga. Har lärt mig av honom, att ingen annan kan rädda mig utan det kan bara jag själv göra. Även om han är där så kan jag ju aldrig förlita mig på att han ska bära mig hela tiden, eller någon annan heller, det måste jag själv göra sen kan han eller andra va lite som stödhjul ibland! :) Även om det är underbart kan det också vara lite jobbigt, för om man har en dålig period så känner mig sig som en börda för den andra. Även fast man inte är det! så det ska jag träna på att tänka bort! :)

Skickar en stor kram till dig 💜 och ville också säga, även om det låter klyschigt, att du inte är ensam! Ta en dag i taget och sätt upp små korta mål så kommer du en dag kunna kika och tänka oj vad mycket alla dom här små sakerna blev tillsammans!:)

Cristel Gabriella

Och jag ville absolut inte få det låta enkelt med det tidigare inlägget. Alltså det var nog den värsta tanken av dem alla när någon sa att den enda som kan hjälpa en helt och hållet är jag själv. Sen kan andra bidra till det men bara jag kan hjälpa. Jag tänkte typ att det va bättre att lägga sig ner och aldrig kliva upp än att acceptera ett sådant påstående. För jag va helt bombsäker att jag aldrig skulle klara av att hjälpa mig själv för jag klarade ju inte ens att göra mat till mig själv. Jag tänkte så i fyra år, att om ingen hjälper mig så kommer jag gå under. Och jag litade aldrig på att någon tyckte om mig, för hur skulle någon kunna tycka om mig?

Men om det är till någon tröst, så gick det tillslut! Jag fick världens bästa tips att gå till en healer. Alltså hon var en stor del till att jag blev starkare i mig själv. Det kanske låter flummigt, men det var SÅÅÅÅ givande!!!! Hon satte ord på exakt alla saker jag känt men aldrig själv kunnat sätta ord på. Och hon såg mig. Och förstod mig. Hon förstod precis allt. Och något som hon sa har satt sig fast i min hjärna och det tänker jag på ofta när jag får negativa perioder. "Att ja, jag har en sån där mörk liten boll i mig där allra längst in. den är omsorgsfullt inpackad så ingen annan ska se den, och för att den inte ska komma fram. Men så ibland tar den över, den är ju trots allt där längst inne, och färgar av sig på allt annat. Men varför ska jag arbeta emot den? Kan jag inte bara sätta mig på sidan och titta på den och tänka jaha, är du här nu igen, ångestkänslan. Hej hej. Jaha vad vill du idag då?" hon menade att bara acceptera att den är där. Inte analysera varför den är där, varför måste jag ha just den här känslan. Den behöver inte ta över mig, den behöver inte betyda något. Den kanske bara är där. Jag vet inte om du förstår vad jag menar, men det var sjukt bra att gå till henne. Hon fick/får allt att låta så självklart, och fick mig på något vis att inte ta åt mig lika mycket av den där dumma mörka bollen som gav mig ångest. Den kommer ju givetvis tillbaka då och då och gör sig påmind, men den tar sällan över mig längre :) Hon heter karin och jobbar på oasen i västerås. Alltså har du möjlighet att gå till henne så gör det! Det hjälpte mig så otroligt otroligt mycket. Även om man kan tro att det är hokus pokus så funkade det för mig för att hon var den enda som såg och förstod exakt vad jag menade. Och det var så sjukt givandde. Oj nu blev det ännu ett långt inlägg!!! Men kolla upp det! Hon har hjälpt flera vänner också, och hon har även såna grejer på distans man kan få hjälp via mail eller telefon. Jag var skeptisk innan men alltså, världens finaste människa! Och otroligt hjälpsamt att jobba bort negativa känslor och för att kunna öppna upp sig för omgivningen igen!:)

Svar: Hej! Tack för dina meddelanden :) Jag har gått på Reiki ett tag. Men inte märkt nån skillnad. Sen kostar det väldigt mycket och jag har endast sjukersättning så det blir svårt. Dessutom svårare när man äter mediciner. Hur länge gick du på healing? När märkte du förbättring?
Absolut är det så att den endast är en själv som kan rädda sig själv. Vi har alla ansvar för vårt eget liv. Går inte att lägga över det på nån annan.
Så skönt att du fick hjälp av fröken bark. Underbart! Jag ska på reiki på fre ev. Men är osäker på om det verkligen kommer hjälpa mig.
La hon stenar på olika schakran? Fick du healing på distans?
Kram
Ida

Cristel Gabriella

Fröken bark på facebook :) så kan du läsa mer!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress