Jag vet inte hur jag ska vända detta ensam? Vet inte hur jag ska göra för att komma vidare? Är inte EN sak som behöver förändras, utan många. Min ångest är hemsk! Har svårt att få luft och koppla av. Andas med axlarna. Va hos kiropraktorn i tisdags och jag hade låsningar och muskelknutar i hela ryggen. Inte konstigt jag har ont. Mycket beror nog på stress och att jag spänner mig dygnet runt. Ska tillbas imorgon igen för ytterligare en behandling. Synd att det ska vara så satans dyrt bara... Ibland önskar jag att jag va inlagd på behandlingshem. Vore så skönt med kunnig personal som stöttar en genom helvetet. Att slippa ta allt ansvar själv. Låta nån annan ta över ett tag. Jag svimmade i morses. Är så trött. Helt slut. Skulle behöva en plan. Ett kostschema. Har aldrig blivit trygg i att kunna äta vad jag vill när jag vill. Har aldrig hamnat på en stabil vikt. Antingen ätit för mycket och varit överviktig eller ätit för lite och varit underviktig. Det dumma nu är att alla tror att maten går bra bara för att jag inte är så mager längre. Men jag är inte frisk. Känner mig ändå för frisk för att söka behandling. Vill ha hjälp med att hitta balansen. Att inte få ångest över viss mat och mättnad. Att bli fri. Jag vill bara skita i den här jävla ätstörningen men det går inte. Eller det kanske går om jag "bara" bestämmer mig för att gå all in. Så läskigt utan stöd. Utan nån att bolla tankar och känslor med. Vill bara släppa kontrollen. Alla dagar kan inte se likadana ut. Är inte friskt att bestämma på morgonen hur många mackor man ska äta till kvällsmaten. Det är inte friskt att bestämma att man ska promenera x antal minuter per dag oavsett hur man mår eller vad det är för väder. Vill kunna lyssna på kroppen och vara trygg i det. Det är inte friskt att tvinga sig att äta lika mycket/lite som igår och promenera minst lika mycket som igår. Alla dagar ser olika ut. Man är olika trött olika dagar. Man är sugen på olika mat olika dagar. Man är mer hungrig vissa dagar. Vill kunna vara FRI! Göra och äta det JAG känner för UTAN dåligt samvete eller ångest eller rädsla för att bli tjock. Hatar denna kontroll. Men sååå läskigt att släppa den. Vad händer då? Får panik av bara tanken.
millahvanilla

Hörru, man är aldrig "inte tillräckligt sjuk". Behöver du hjälp så sök hjälp. Du kommer fixa detta. KRAM ♥

Svar: Men får tyvärr höra det av vården...
Ida

Mikael

när du ska promenera bestäm inte hur många minuter du ska gå, ta och bara gå en runda vissa dagar blir det längre och vissa kortare. behöver inte vara samma varje dag.
Maten behöver inte vara lika mycket varje dag vissa dagar äter man mer och vissa mindre.

stor kram

Mikael

Svar: Jo jag försöker. Blir ett tvång som är svårt att bryta men går framåt emellanåt iaf :)Kram
Ida

Helena

Känner verkligen igen mig i det du skriver om hur lätt det är att styras av sin ÄS och hur oerhört svårt det tyvärr är att släppa taget och lita på sig själv och framförallt på sin kropp. Jag har ett lite allmänt matschema med förslag på 4 olika frukostar samt mängder för diverse lagade måltider. Skulle du vilja att jag fotar det o mailar dig? Du kanske redan har fått något liknande från en dietist innan, men ville iaf fråga.
Ta hand om dig o vill du ventilera eller så finns jag här för dig.
(Vi må inte känna varandra men ibland kan det vara skönt o ventilera med någon man inte känner utan&innan.)
Sänder dig många varma styrkekramar ❤️

Svar: Mejla gärna! Har dock svårt att mäta mat då det lätt blir tvång. Men bra med inspiration :) Tack för att du finns där o stöttar ❤
Ida

Camilla

Fy så kämpigt du har det vännen :(
Var du inte på gång där ett tag. Du tog dig upp på morgonen och åt frukost, visst?
Jag är själv också väldigt trött, nästintill apatisk. Säkert mycket pga att jag börjat med fluoxetin igen. Ändå ställer jag klockan på 6.30 går upp och äter frukost och går ut med hunden. Efter det är jag slut. Äter mellanmål och går ut en sväng till för att sen komma in och äta lunch. Försöker hålla i rutinerna trots att det är tufft!
Hur går det i reikibehandlingen du börja med?
Kämpakramar!

Svar: Jag går upp och äter frukost och har börjat äta bättre lagad mat. Men är inte piggare för det. Jag blir aldrig pigg även om vikten går upp och det är sååå frustrerande! Bra att du kämpar på och tur att du har Hugo 😍
Reikin har jag bara varit på en.gång så måste gå fler gånger innan jag ev märker nåt. Vet inte om jag tror på det men vill testa.
Kramar
Ida

Anonym

Man är aldrig "inte tillräckligt sjuk". Behöver du hjälp så sök hjälp. Om du tycker du behöver hjälp så sök och kämpa för behandling och terapi. Hur motiverat är du? Hur mycket håller du upp fasaden när du träffa läkaren. KRAM ♥

Svar: Håller inte uppe nån fasad alls. Är brutalt ärlig mot läkare.
Ida

Camilla

Du får ge det lite tid vännen <3 jag har lagt till fm mellanmål och känner mig tröttare än tröttast. Vet ej varför.
Vilken tid går du upp på morgonen?
Jag upplever att jag blir tröttare om jag sover mer än 8 Tim.
Har du kollat på nån mer allergivänlig hund? Kraam!!

Svar: Ja det tar tid att återfå krafterna men undrar hur länge? Jag går upp vid nio. Kollar på hundar varje dag o drömmer 😊
Kram
Ida

Camilla

Jag undrar också hur länge?!
Om du går upp nio hur många timmars sömn får du då?
Hoppas du hittar en hund som du kan tänks dig. Då kommer rutinerna på köpet 😊 Kram

Svar: Sover ca 10-11 timmar per natt.
Ida

anorexiresan.blogg.se

Allt det du skriver om som sjuka saker är tankar och tvång jag också har. Men jag är så van vid dom att jag faktiskt inte ens reflekterat över att det kanske är sjukdomen som styr utan jag har tänkt att det liksom bara är så det är. För mig måste alla dagar se likadana ut när det gäller saker som mat och promenader. Jag hittar gärna på något mellan måltiderna men jag vill äta på vissa tider, äter samma saker varje dag, promenerar minst ett visst antal minuter per dag och helst mer än så och att lyssna på kroppen och göra annorlunda en dag går inte alls. Jag vill också bli fri, precis som du.

Svar: Din vardag är så styrd och tvångsmässig. Det är inte friskt. Inte fritt. Att inte kunna träffa nån på andra tider än DU bestämmer eller äta annat än det du planerat. Inte kunna ta en spontan fika med en vän. Om du inte ka n promenera så får du ångest. Att vara tvungen att gå ett visst antal minuter är sjukt. Jag har minskat promenaderna och utmanar med maten. Tufft men vill o kan inte leva som nu. Det är inget liv.
Jobbar du på att bryta dina sjuka mönster?
Kram
Ida

anorexiresan.blogg.se

Allt det du skriver om som sjuka saker är tankar och tvång jag också har. Men jag är så van vid dom att jag faktiskt inte ens reflekterat över att det kanske är sjukdomen som styr utan jag har tänkt att det liksom bara är så det är. För mig måste alla dagar se likadana ut när det gäller saker som mat och promenader. Jag hittar gärna på något mellan måltiderna men jag vill äta på vissa tider, äter samma saker varje dag, promenerar minst ett visst antal minuter per dag och helst mer än så och att lyssna på kroppen och göra annorlunda en dag går inte alls. Jag vill också bli fri, precis som du.

anorexiresan.blogg.se

Svar till ditt svar på min förra kommentar:
Jo hela mitt liv styrs av anorexin, jag har inget värdigt liv. Jag kan inte ens äta om inte alla små detaljer är på plats, rätt kläder, rätt sked, rätt porslin, rätt kopp, rätt tid och ensam. Jag vill aldrig ha någon här när jag äter och vill inte äta hemma hos någon annan. På promenaderna kan jag gå ett par extra varv kring ett hus bara för att komma upp i exakt de minutrarna jag bestämt att jag ska gå. Det ser konstigt ut för dom som ser mig och det är ett sjukt beteende.

Jo jag jobbar med problemen, just nu är det fokus på vila och att öka på matschemat. Ska till dietisten imorgon och då kommer förändringar ske igen vilket jag inte alls känner mig redo för. Idag är en helt hemsk dag för jag väger mer idag än förra veckan. Men jag SKA ju upp i vikt, ganska mycket också för den delen så ett halvkilo hit eller dit borde inte ge mig panik. Dessutom pendlar ju vikten lite från dag till dag. Imorgon kanske jag är tillbaka på den tidigare vikten.

Väger du dig något? Har du tvång kring det?

Svar: Ja du har mycket som styr dig hör jag. Det är jobbigt att bryta invanda mönster men det GÅR! Om du verkligen vill och är motiverad? Börja med små saker. Testa att sitta nån annan stans när du äter, byt bestick, ät 10 min tidigare/senare än planerat, minska promenaden med några minuter. Testa! Inget händer. Allt sitter i huvudet. Gäller att börja nånstans. 0.5 kg är ingenting. Det kan skifta flera kilon under en dag.

Nej jag väger mig aldrig. Varit fast i det förut. Vägde mig flera gånger om dagen. Usch! Vill fokusera på mitt MÅENDE och inte min vikt!

Kramar
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress