Herreguuuud!!! Har bara fyra dagar kvar hemma nu. FYRA DAGAR ÄR INGENTING!!! Har inte ens hittat en (flera) väskor att packa i än. Har iaf skrivit en packlista och börjat tvätta. Ska nog ta med mig en blomma och fönsterlampa hemifrån så det känns mindre sterilt. Får panik när det känns som ett behandlingshem! Ångest! Jag är så obeskrivligt nervös. Har hemsk ångest! Mår illa, skakar, svårt att få luft. Hur fan ska detta gå? Jag känner nånstans inombords att jag MÅSTE klara detta, för vad har jag att återvända hem till? Inget! Om det blir så kommer jag såklart söka kbt/dbt, ev läsa nån kurs på distans, ev skaffa valp. Så det löser sig det med men jag VILL klara detta. VILL trivas där och aldrig vilja åka hem på helgerna. Men vad fan ska jag göra i Färgelanda fre-sön? Finns INGET där. Funderar på att dra hem första helgen men det tycker verkligen inte mamma och syrran... Nej då ska jag va kvar och lära känna folk. PANIK!!! Herregud, vad har jag gett mig in i? Kommer ha noll pengar så tänkt leva på gröt på helgerna typ. Ett paket havregryn och jag överlever 😉 Vad finns det annars för billig mat man kan käka? Inte pasta! Tips? Makrill i tomatsås kan jag köpa också. Ärtsoppa på rulle. Men annars vet jag inte? Tips på billig stundentmat önskas ☺
Kristina

Laga egen ärt- eller linssoppa.
En hel del vegetariska saker blir ju hyfsat billigt.

http://alltommat.se/recept/tagliatelle-med-linssas-och-feta/
https://www.coop.se/recept--mat/recept/m/moussaka-med-linser-och-fetaost/
Moussakan där är så brutalt god.

Svar: Åh tack! Älskar linssoppa/gryta 😊
Ida

Anonym

fiskbullar

blodpudding

ugnspannkaka

omelett

soppor

linsgrytor

finns massor…..

Svar: Linsgryta är mums! Bra förslag :)
Ida

Jenniferevelina

Omelett och wok :)

Svar: Tål inte ägg men wok funkar! Tack
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Det kan vara svårt det där med mat...

Svar: Ja minst sagt... Så nervös inför skolan
Ida

Hanna

Makrill i tomatsås är inte så värst billigt.. men allehandla bön och linsgrytor, mycket rotsaker i maten, tänka på att handla efter säsong, torkad sojafärs (drygt och bra... priset är ju på torrvara så det kan verka högre än det är i ätfärdig form). Strömming är väl den billigaste fisken annars är fryst fisk i storpack nästan alltid billigare än färsk. Frysta grönsaker är inte alls dumt, spenat och broccoli tex eller gröna ärtor. Grön ärtsoppa är populärt hos oss. Men grunden är ju att så gott man kan handla vettigt, ibland innebär det storpack om det är saker man vet att man gör av med (säg tex fryst broccoli) men det är onödigt att köpa jättepack fryst fisk om man inte vet med sig att man äter upp det innan det blir frystorkat och tråkigt. Det är ju lika oekonmiskt (och tråkigare) att slänga mat som blivit över som att småhandla. Laga mat från grunden är i sverige i princip alltid billigare, snabbmaten här är helt enkelt inte bilig vad man än tror. Falukorv är väl en sån sak man ganska ofta hittar på extrapris lika så ost..

Svar: Får ju mat i skolan 5 gånger om dagen mån-fre. Så det handlar om lö och sön. Har ingen stor plats i frys el kyl så storkok går inte tyvärr. Men får satsa på linser/rotfrukter/ärtsoppa typ.
Ida

ellen

Kommentarerna ovan hade redan skrivit det mesta förslag som jag tänkt ge;). Eftersom det bara handlar om helgerna så går ju storkok som sagt bort men fiskpinnar är rätt billigt, tonfiskgryta om du gillar det? jag gjorde en kikärtscurry för ett tag sen som blev riktigt god och ett annat billigt tips är att fräsa lök, ha på curry och sen röda linser, vatten och buljong och sen när linserna är precis klara har man i grovt riven morot samt antingen kokosmjölk, grädde el creme fraîche och äter med ris. Går även att lyxa till det lite med nötter på toppen:). Du skrev att du inte ville äta pasta men annars är pasta med tomatsås billigt och tomatsåsen går ju att variera utefter budget.
Förstår som sagt att du är nervös men försök verkligen ta en dag i taget, lyssna till din inre röst och magkänslan samt skit i vad de runtomkring tycker och tänker och ha inte så höga krav på dig själv ida, du är fantastisk och bra precis som du är! Tankar och kramar i massor! <3

Svar: Åh gud va gott det lät med den där kikärtsgrytan!! Älskar sån mat!! Jag ska försöka ta en dag i taget. Eller en timma i taget. Vill jag hem första helgen så tänker jag åka hem.
Kramar
Ida

Josefina

Frysta kycklingklubbor brukar vara jättebilligt =) Går ju att göra ris till och nån kall sås, tex turkisk yoghurt blandat med sweet chili sås.

Olika soppor eller grytor med rotfrukter, tex potatis- och purjolöksoppa.

Rosta rotfrukter i ugnen. Typ potatis, rödbetor och morötter.

Kokta rödbetor med smör och salt, mums!

Pannkakor eller våfflor.

Varma mackor.

Svar: Tack för din inspiration ☺ Rotfrukter är ju såå gott och billigt!
Ida

Anonym

Kolla in skippanudlarnas blogg. Billig mat för studenter som helst skippar pastan :) men kikärtor i tomatsås eller linsfärssås eller kokosmjölksgryta med bönor/rotfrukter/blomkål och curry är billiga favoriter :)

Svar: Tack för tipset! Jag har aldrig använt mig av kokosmjölk. Vilken sort?
Ida

Asta

Detta är ett bra billigt recept på linssoppa.

Du behöver
1 st gul lök
1 msk olja
1 st purjolök
1 liter vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar eller motsvarande mängd fond
1 burk 400 g, krossade tomater
4 st potatisar
2 dl röda linser
1 msk färsk eller 1 tsk torkad basilika
vitpeppar
(salt)

Vitlöksyoghurt
2 dl matyoghurt
1-2 st rivna/pressade vitlöksklyftor
1 dl fint skuren gräslök
Gör så här
Vitlöksyoghurt: Om du använder matyoghurt behöver den inte rinna av.
Blanda sedan med pressad vitlök och gräslök.
Soppa: Skala och hacka löken. Fräs den i oljan tills den blir glansig. Skiva purjolöken och låt den fräsa med löken ett par minuter.
Häll på vatten, buljongtärningar och tomatkross. Skala och tärna potatisen och lägg i soppan.
Låt småkoka i ca 10 minuter. Lägg i linserna och koka i ca 10 minuter till.
Smaka av med basilika, vitpeppar och eventuellt salt. Servera med en klick vitlöksyoghurt i varje sopptallrik.

Svar: Åh gud va gott! Tack snälla för receptet 😀
Ida

Anonym

äter du pannkakor? går att göra goda utan ägg

Svar: Ja pannkakor fungerar. Hur gör man utan ägg?
Ida

ochlivet

Kikärtor! Det går att göra falafel, hummus, grytor, soppa, rosta (♥♥♥), ha i sallad, dryga ut typ köttfärssås, äta som de är... Att baka eget bröd är också mycket billigare än att köpa.

Svar: Älskar kikärtor 😊
Ida

Anonym

Googla på pannkakor utan ägg coop. Jättegoda :)

Svar: Japp ☺
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress