13 augusti 2016

Kontaktat korallen

Allmänt

Godmorgon! Tog mod till mig och ringde korallen i Uddevalla igår (en ätstörningsenhet). En person ska ringa upp mig på fredag och ställa massa frågor och sedan tas mitt "fall" upp på deras möte. Efter det kallas jag till ett bedömningssamtal på Korallen för att se om dom kan hjälpa mig. Hoppas kunna få en kbt terapeut som inte fokuserar på mat och vikt utan allt annat. Blir det tal om matdagbok och annat som jag vet inte fungerar för mig så är det tack och hej! Stolt över mig själv att jag vågade ringa iaf :)
Jag är orolig för matsituationerna på skolan. Att det ska va hög ljudnivå och rörigt runt omkring mig. Har svårt att koppla av då. Rädd att andra ska prata om kalorier, vikt, dieter, träning mm. Pallar inte det! Försöker ignorera sånt men är svårt. Rädd att jämföra mig med andra. Rädd att känna mig misslyckad och dålig. Rädd att ses som tråkig om jag lägger mig klockan åtta på kvällen.
Är sjukt ångestfylld nu. Bara en dag kvar hemma tills jag åker. Har tyvärr hamnat i nåt slags "passa på" läge. Jag passar på att äta massa jordnötssmör, choklad, nötter, ost, godis mm för kommer inte att äta det på skolan. Jag överäter och mår illa. För mig har mina matstunder varit heliga. Det är MIN stund. Då jag njuter, kopplar av och har noll stress. Maten har varit min snuttefilt. En stund då ingen ska få störa mig. Jag ska tända ljus, ha min fina kopp, mysa under min filt, bläddra i en tidning. Helst i tystnad eller med tv i bakgrunden. Stör nån blir det kaos. Så kommer det INTE va på skolan! Stor omställning. Är ni sociala när ni äter? Jag kan ha svårt för det. Är liksom fokuserad på maten. Självklart kan jag prata men kanske inte djupa ämnen. Under fikan går det bättre att va social till. Konstigt kanske?
Helena

Jag har svårt för att vara jätteaktiv i samtal när jag äter, men det går att prata lite. Däremot har jag sjukt svårt att äta om det är massa folk runtomkring som går omkring. Behöver liksom ha folk sittandes för att få ro att äta. Jättefrustrerande...
Jag hoppas att du kan få någon hjälp med allt det tuffa. Som jag skrivit förut så finns jag här om du behöver <3 kram

Svar: Håller verkligen med dig där! Blir såå störd av att det springs runt omkring mig när man ska äta. Och i en skolmatsal är det sällan lugnt och stilla... Tusen tack för att du finns ❤
Ida

Anonym

Bra gjort!! Att du ringde! Jag slapp skriva matdagbok och slapp vägas. Fick också träffa en jättebra dietist en gång. Han var rak och tydlig och väldigt individuellt vad jag behövde. Men inför det mötet behövdes det skriva ner några matdagar förstås.. Men det var frivilligt.
Mailade dej igår 😀
Kram Lisa

Svar: Ja det känns bra! Ja jag läste det :) Tack! Har lite mycket nu iom flytt o så så därför inte hunnit svara.
Kram
Ida

Ann

Jag tycker om att sitta mest tyst när jag äter. Kanske säger några ord här och där. Men jag har inget emot om andra pratar runt omkring och jag tycker om att lyssna på vad andra pratar om då. Jag tror inte det skulle vara konstigt om du mest är tyst och fokuserar på maten. När jag kände mig överstimulerad på grund av NPF och det var matdags satte jag mig själv vid ett tomt bord istället för med mina vänner.

Svar: Jag kan vara med i ett samtal men inte när det blir för hög ljudnivå och rörigt runt omkring. Tål inte höga ljud. Bestickljud skär i öronen på mig. Jag kan inte med att sätta mig ensam vid ett bord. Rädd bli utanför då.
Ida

Jannica

Superbra att du kontaktat dom! :) Hoppas verkligen att dom kan hjälpa dig och att det blir bra.

Förut hade jag jättesvårt att vara social medans jag åt. Var som i en annan värld, hade ofta svårt att hänga med i samtal. Men nu är det hur lätt som helst för mig att prata och vara social i matsammanhang, har blivit så mycket bättre med hjälp av behandlingen :) Ätstörningen och tankarna förstör typ ingenting längre, så skönt!!

Jannica

Superbra att du kontaktat dom! :) Hoppas verkligen att dom kan hjälpa dig och att det blir bra.

Förut hade jag jättesvårt att vara social medans jag åt. Var som i en annan värld, hade ofta svårt att hänga med i samtal. Men nu är det hur lätt som helst för mig att prata och vara social i matsammanhang, har blivit så mycket bättre med hjälp av behandlingen :) Ätstörningen och tankarna förstör typ ingenting längre, så skönt!!

Jannica

Superbra att du kontaktat dom! :) Hoppas verkligen att dom kan hjälpa dig och att det blir bra.

Förut hade jag jättesvårt att vara social medans jag åt. Var som i en annan värld, hade ofta svårt att hänga med i samtal. Men nu är det hur lätt som helst för mig att prata och vara social i matsammanhang, har blivit så mycket bättre med hjälp av behandlingen :) Ätstörningen och tankarna förstör typ ingenting längre, så skönt!!

Svar: Tack jag hoppas det också :)
Jag kan föra ett samtal. Kan skratta och va med i samtalet. Men inte om det blir för hög ljudvolym och massa bestick skramlar och folk springer omkring. Blir väldigt störd då. Tål inte höga ljud och stress.
Ida

Alex

Man klarar allt.
I mitt jobb har jag inte ens lunchrast så har inget val än att äta halvstående mellan gästerna.
Du lär dig med kniven på strupen typ:/

Svar: Usch! det låter väldigt jobbigt tycker jag 😒
Ida

Rebecca

Jag tror på dig. Du kommer fixa det! Klart det kommer va tufft i början, men försök att inte ställa för höga krav på dig själv. Orkar du inte vara social när du äter i början så är ju det helt okej. Förstår att det kan vara svårt när man är med nya människor men så småningom kan du kanske börja utmana dig till att säga några ord. Jag tror att du med tiden kommer vänja dig vid den nya matsituationen precis som man gör med allt annat. Så våga testa och klanka inte ner på dig själv om det inte går exakt som du tänker. Kom ihåg hur himla bra du är! Kramar

Svar: Tack snälla! Jag vet att det kommer vara tufft i början men ska försöka stå ut. Kanske skriva av mig här på bloggen?
Jag kan prata vid matboreet men inte om det är för hög ljudvolym och allmänt rörigt runt omkring. Kan inte med att sätta mig på ett eget bord...
Kramar fina du
Ida

Camilla

Jättebra att du ringde 👍 Vet du vad du behöver för typ av hjälp? Är det rent allmänt prat och då inte om mat?
Jag har jättesvårt att prata medans jag äter, vill helst ha tyst och lugnt omkring mig och jag tror faktiskt inte att det är något konstigt. Sen är vi nog mer sårbara än dom som inte har en ätstörning.
Kraam

Svar: Jag vet inte vad jag behöver för hjälp. Mest med mina tvångstankar o med att hantera könslor och öka självkänsla mm. Kanske får jag hjälp med en del på livslinjen också.
Jag pratar gärna när jag äter men det får inte va jättehög ljudvolym och massa spring runt omkring. Det stör mig enormt!
Hur går det för dig? Kram
Ida

Classy

Jag tycker också att det är störigt när folk pratar med mig när jag äter, eller det är okej att säga något, men att ha en hel diskussion är onödigt, jag föredrar att äta min mat varm haha! Intressant blogg förresten!

Svar: Ja speciellt i en matsal där det är tusen röster och ljud runtomkring. Blir bara stressad av det. Tack ☺ Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress