29 december 2015

fastnat

Allmänt

Vet inte vad jag ska göra längre? Nåt måste hända för jag står inte ut mer! Dagarna går ut på att "stå ut" tills det är kväll och jag ska lägga mig. Jag vill träffa nån men känns svårt när jag mår som jag gör och vem orkar med nån som inte mår bra? Kanske skulle jag må bättre av att träffa nån men har så svårt att tro att det finns nån där ute som jag skulle falla för och som skulle falla för mig. Nån som förstår mig och accepterar mig. Nån jag kan va mig själv med till 100 %. Skulle behöva en utredning. Behöva stöd. Är inte frisk än även om kroppen ser friskare ut och jag har mens osv. Hatar att ligga på gränsen. Behöver vidare. Inte stanna här. Visst, jag klarar mig utan vård men jag vantrivs med livet. Vet inte vad jag ska göra? Hur tar jag mig vidare? Så lätt att fastna här som sjukpensionär och ensam. Jag vill ju mer. Men orkar inte kämpa för mig själv. Är så trött.
Jonna

Hej! Jag tror som tidigare att du skulle behöva ett miljöombyte, ex börja på en folkhögskola med inriktning på något som du tycker om. Tror att du skulle få mer energi av det. Har också märkt av att desto mindre man gör om dagarna desto mer trött och ju mindre orkar man. Du har ju inte jäätemycket att förlora? skulle ju kunna hyra ut din lägenhet under tiden. Kram

Svar: Får inte läsa nåt som sjukpensionär. Bara nån enstaka kurs. Får inte låna från csn heller. Måste isf säga upp min sjukersättning vilket känns riskabelt. Orkar inget på heltid heller. Folkhögskola är toppen men vet inte hur det skulle fungera?
Ida

Camilla

Är det klart att du blev sjukpensionär?
Jag tror att du behöver ha något litet att göra. Något som inte stressar. Så kan jag känna. Något meningsfullt och litet. Något som gör skillnad.
Men jag är ju inte frisk rent fysiskt, känns långt till dess 😔 Vet vad jag vill ha i mitt liv men känns långt dit. Hur ska jag klara av det?! Kraam

Svar: Nej jag har inte fått besked än. Jag behöver oxå nåt litet o meningsfullt att göra men vad? Orkar inget. Noll lust o allt stressar mig bara. Hatar mitt liv!
Ida

ellen

Skrivit det förut men skriver det igen, det är skit att du inte får en utredning och fortsatt hjälp! Visst att du kanske klarar dig nu men jag klarar mig egentligen också nu men vad är det för liv egentligen att liksom bara "gå runt"...? Det är f-n stor skillnad på att överleva och att leva! Dessutom blir jag arg på att vi lever i ett samhälle där du antingen måste vara sjukskriven på heltid eller arbeta/studera på heltid (undantag om du redan har en fast anställning i bagaget och förutsatt att du vill tillbaka till just det arbetet då kan du förhoppningsvis arbeta deltid en kortare tid). Det borde finnas fler deltidsarbeten och arbetsgivare som vågade anställa personer som varit/är sjukskrivna och/el långtidsarbetslösa.
Önskar det fanns ngt jag kunde göra för dig vännen men finns här om du vill skriva av dig.
Stor kram! <3

Svar: Jag vill inte bara gå runt. Vill leva. Är såå ledsen Ellen. Vet inte vad jag ska göra? Massa kramar ❤
Ida

Ann

Kan du inte gå en kurs eller cirkel i till exempel måla/rita eller skrivande. Jag går på en kurs en gång i veckan och har träffat trevligt folk och kommer ut, är själv sjukpensionär. Har du inte råd med en kurs leta reda på något du vill läsa på universitetet sen går du till instutionen och ber att få bli medhörare på lektionerna. Då kostar det inget, du kommer ut och träffar folk och försäkringskassan behöver inte få reda på något. Jag är lyckligt lottad som har en partner men jag tror med hela mitt hjärta att det finns någon speciellt för dig som kommer komma in i ditt liv snart!

Svar: Jo jag kan gå en kurs. Har sökt förut men sen inte orkat börja eller slutföra. Orkar inte med tider att passa. Känner mig så misslyckad.
Kram
Ida

ISA

IDA! det är så mycket jag vill säga dig om detta men känns fel att JAG ska berätta och komma med råd till dig. Så jag skickar en stor kram, livet ska såå inte handla om att bara "stå ut". Har också haft sådana perioder i livet, när man längtar till kvällen. Så ovärdigt. KRAM!

Svar: Du får gärna komma med råd Isa! Hur ska jag komma vidare? KRAM
Ida

Mikael

Du är så vacker.


en stor kram


Mikael

Svar: Kram!!
Ida

Camilla

Svårt när du inte orkar någonting. Vet inte vad jag då ska föreslå.
Visst sover du på nätterna? Eller är det därför du är då trött?
Kram vännen 💖

Svar: Nej jag sover ca 10 timmar varje natt. Sover du? ❤
Ida

Anonym

Har läst väldigt lite av din blogg, men väljer att skriva en liten kommentar ändå. Tycker det låter helt galet att du ska behöva vänta så länge på att få en läkartid! Tänker att du borde väl kunna få kontakt med ngn sköterska eller liknande, någon som du åtminstone kan få prata med/vända dig till i väntan på dr tid? Psykiatrin, vården i allmänhet är allt för ofta inte särskilt bra organiserad. Du har inte testat söka personligt ombud? Boendestöd? Kontaktperson? Iaf de två sista står kommunen för och inte landstinget. Det ska du kunna söka själv, sök på din kommuns hemsida?! Det är ju inte vård, men de kan hjälpa att få lite struktur och mening i din vardag! Och man kan få det väldigt individuellt upplagt, antal timmar, hur ofta, vad som du behöver hjälp med- handla? Städa? Komma upp ur sängen? Gå ut och fika? Gå på bio? Eller bara sitta och prata. Det är tufft att ta tag i det, när orken och all mening liksom sinar. Men kan din mamma hjälpa dig? Någon annan som kan hjälpa till att stötta/ta kontakt med kommunen om du inte orkar själv?
Tänker att det är värt att ge det ett försök iaf.
Jag är oxå sjukpensionär, men har genom kommunen en sysselsättnings-plats på ett hunddagis, det har på många sätt räddat mitt liv! Man kan även "pausa" även en sjukpension och ha rätt att testa att plugga/arbetsträna eller Vad det nu kan vara under en period. Vet dock inte riktigt hur det funkar, men det ska va möjligt. Fast kanske är det inte aktuellt nu?
Men kommunen har oxå möjligheter värda att undersöka! Ideella organisationer kanske finns i din kommun, de kan erbjuda massa saker, grupper, föreläsningar, temadagar, stickcafe... Eller ngt annat? Biblioteket kan ha lite kultur-dagar kanske? Om det är ngt som intresserar? Det krävs lite att hitta det som finns-man tycker att man borde få information på vad man faktiskt har för möjligheter/rättigheter, tyvärr funkar det sällan så. Men att söka på nätet efter hur det kan se ut i din stad kan va en början. Att kontakta en vc för att få träffa en dr där som kan hjälpa kanske? Om inte annat kanske kan ligga på lite så du prioriteras på Psyk? Det är inte meningen att man ska va döende för att få hjälp!!
Men från en helt okänd människa kommer här ett GE INTE UPP! Du är värd att kämpa för! Ditt liv är värt det! Va rädd om dig! Kämpa för Dig! Det finns möjligheter fastän de är omöjliga att se ibland!

Mvh, en Ida

Svar: Tusen tack för din omtanke! Har inte orkat kolla upp personligt ombud. Orkar inte ta tag i nåt. Men ska försöka kolla upp det. Haft kontaktpetson för länge sen men det fungerade inte alls. Känner mig sååå löjlig och misslyckad som ska ha en kontaktperson.
Jag behöver nån form av sysselsättning utan krav. Tillhöra ett sammanhang. Vet inte vad? Det som finns här är mest ställen för de med alkohol o drogproblem. Ställen där de kan umgås o fika typ. Kollat upp en del kurser men det mesta är på kvällen o då är jag jättetrött.
Kanske kan kontakta vc för en läkarträff men de kan inte påverka köerna på psyk dessvärre.
Försöker kämpa men är så ensam, nere och livet känns hopplöst. Hemsk ångest!
Kramar
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress